Po 40 latach użytkowania dziewięć estakad Trasy Łazienkowskiej (osiem na węźle z Wisłostradą i jedna na węźle z Wałem Miedzeszyńskim) zostanie przebudowanych. Modernizacja zajmie dwa lata i będzie kosztowała ponad 30 mln zł.
To kontynuacja remontu estakad węzła praskiego, realizowanego w latach 2006-2008. Jej zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu w przebiegu Trasy Łazienkowskiej, którą codziennie jeździ około 120 tys. pojazdów. Prace prowadzone będą na dwóch węzłach - po stronie śródmiejskiej, na przecięciu dróg krajowych nr 2 i nr 7, oraz po stronie praskiej, na przecięciu dróg nr 2 oraz nr 61 i nr 801.
W ramach kontraktu wykonawca (firma Strabag) przebuduje 1420 metrów łącznic i dobuduje nowy, 140-metrowy pas ruchu na ul. Czerniakowskiej od zjazdu z estakady do skrzyżowania z ul. Łazienkowską (zjazd w kierunku Mokotowa), z zastosowaniem tzw. cichej nawierzchni. Projekt przewiduje też istotną z punktu widzenia użytkowników modernizację chodników i dróg dojazdowych pod estakadami oraz nową aranżację zieleni w otoczeniu obu węzłów. Zakres robót obejmuje ponadto budowę systemu odwodnienia, wykonanie oświetlenia, oznakowania poziomego i pionowego oraz elementów bezpieczeństwa ruchu, zabezpieczenie istniejącej infrastruktury technicznej, tj. sieci telekomunikacyjnych, elektroenergetycznych oraz sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Czerniakowskiej i ul. Łazienkowskiej.
Remont rozpocznie się od usunięcia kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną oraz wymiany nawierzchni chodników wzdłuż Wisłostrady, od skrzyżowania z ul. Górnośląską do skrzyżowania z ul. Łazienkowską. Następnie wykonawca przystąpi do prac rozbiórkowych, tj. demontażu barier, zabudowy chodników, nawierzchni i dylatacji, rozbiórki pomostów, podpór z ławami. Wyburzonych zostanie w sumie ponad 1 km istniejących estakad z podporami, a następnie wybudowanych 1,5 km nowych wraz z dojazdami.
Ponieważ część obszaru budowy objęta jest ochroną konserwatorską, zapewniony zostanie stały nadzór archeologiczny.
Źródło: Strabag