20 czerwca w Warszawie odbyło się posiedzenie Komitetu Monitorującego Program Infrastruktura i Środowisko, podczas którego podsumowano realizację programu w ubiegłym roku, obecny stan wdrażania oraz przykłady dobrych praktyk.
W zeszłym roku dokonano dwóch zmian Programu Infrastruktura i Środowisko. W sierpniu podniesiono poziom dofinansowania w VII priorytecie Transport przyjazny środowisku, a w grudniu dodane zostały środki z krajowej rezerwy wykonania i dostosowania technicznego o łącznej wysokości ponad 424,3 mln euro. Uwzględniono również zmiany odnoszące się do Strategii Europa 2020 oraz Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego.
W sierpniu zaktualizowano również listę projektów indywidualnych w Programie. Na liście podstawowej obecnie znajduje się na 347 projektów o szacowanej wartości unijnego dofinansowania 86 mld zł. W trybie konkursowym podpisano łącznie 1120 umów o wartości dofinansowania bliskiej 19 mld zł. W najbliższym czasie (7 września 2012 r.) planowany jest nabór w Działaniu 4.1 Wsparcie systemów zarządzania środowiskowego.
Wg stanu na początek czerwca 2012 r. podpisane w Programie Infrastruktura i Środowisko 1724 umowy konsumują 73 proc. alokacji. Całkowita wartość tych inwestycji to blisko 167,5 mld zł, w tym 86,6 mld zł unijnego dofinansowania. Większość środków zostało już rozdysponowanych w sektorach: szkolnictwo wyższe (92 proc.), środowisko (86 proc.), kultura (86 proc.) oraz zdrowie (80 proc.). Na poziomie 70 proc. kształtuje się wykorzystanie w transporcie i energetyce.
W ramach tych umów wybudowane lub przebudowane zostanie 136 oczyszczalni ścieków, przebudowane będzie 426 km linii kolejowych, wybudowane zostanie 433 km autostrad, termomodernizacją objęte będą łącznie 563 obiekty, w aparaturę naukowo-badawczą wyposażone zostanie 45 szkół wyższych.
Z Programu Infrastruktura i Środowisko zrealizowano kilka dużych inwestycji w miastach-gospodarzach turnieju EURO 2012. W Warszawie oddano do użytku linię kolejową z lotniska Okęcie (202 mln zł unijnego dofinansowania), we Wrocławiu wyremontowano Dworzec Główny (161 mln zł dofinansowania unijnego) a w Gdańsku działa już Port Lotniczy (87 mln zł unijnego wsparcia).
Źródło: MRR