Jeszcze tym roku mogą ruszyć przetargi na budowę nowych dróg ekspresowych. Na liście celów Ministerstwa Transportu jest między innymi trasa Poznań - Wrocław. Obecnie ten odcinek należy do najniebezpieczniejszych w Polsce.

W załączniku do programu drogowego jest lista dróg ekspresowych, na których budowę byłyby ogłaszane przetargi, w tym na S5 z Poznania do Wrocławia. Do końca tego roku mają ruszyć postępowania przetargowe na cztery odcinki S5. Są to: Poznań-Wronczyn (16 km) przedłużenie zachodniej obwodnicy Poznania na południe z ominięciem Komornik, Radomicko - Kaczkowo (28,7 km) obwodnica Leszna i połączenie z obwodnicami Bojanowa i Rawicza, Gniezno - Mielno (21 km) przedłużenie trasy Poznań - Gniezno w kierunku Bydgoszczy oraz Korzeńsko - Wrocław (48 km) w województwie dolnośląskim. Przetarg na ostatni odcinek między Wronczynem a Radomickiem, który w pełni połączyłby Poznań z Wrocławiem, ma ruszyć w 2014 r. Plany te, opracowane przez MTBiGM, muszą uzyskać jeszcze akceptację rządu, co gwarantowałoby finansowanie inwestycji.

Obecnie w budowie jest 30-kilometrowa obwodnica Bojanowa i Rawicza. W skład tego fragmentu drogi S5 wchodzą cztery węzły: Kaczkowo, Bojanowo, Rawicz i Korzeńsko, 19 wiaduktów zapewniające bezkolizyjność przejazdu, a także obiekty inżynieryjne zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym m.in. pięć przejść dla zwierząt górą, jeden most oraz dwa przejścia dla rowerzystów. Oddanie do użytku obwodnic (przewidziane na jesień 2013 roku) powinno znacznie poprawić bezpieczeństwo jazdy na tej trasie.

W wyniku realizacji inwestycji nastąpi znaczna poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz skróci się czas przejazdu z Leszna do granicy województwa w kierunku Wrocławia. W ramach budowy obwodnicy przewiduje się również budowę obwodnicy Rawicza w ciągu drogi krajowej nr 36 Ostrów Wielkopolski - Góra Śląska jako niezbędne połączenie drogi ekspresowej z obecną drogą nr 5 i wschodnią przemysłową dzielnicą miasta. Obwodnica swoją trasą przy granicy województwa wejdzie na teren województwa dolnośląskiego do Korzeńska na długości 4,9 km.

Trasa z Poznania do Wrocławia to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych - zarówno na Dolnym Śląsku, jak i w Wielkopolsce. Jednak cała droga krajowa nr 5 wymaga przebudowy. Jezdnia jest wąska, pełna dziur i kolein. Natężenie ruchu nieustannie rośnie. Z tych powodów liczba wypadków niestety zwiększa się. W 2011 roku na całej długości drogi nr 5 wydarzyło się ich 340. Zginęły 53 osoby, a 491 zostało rannych. W 2012 roku na piątce doszło do 386 wypadków. Wzrosła liczba ofiar śmiertelnych - do 66 i rannych - do 513. Nowe odcinki dwujezdniowej trasy S5 powinny zmniejszyć wypadkowość na tej trasie.

Źródło: Drogi Zaufania

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.