Państwa UE wydają ponad miliard euro dziennie na produkty ropopochodne. Dlatego Europa będzie dążyć do uniezależnienia się od ropy naftowej.

Alternatywne paliwa w transporcie takie jak energia elektryczna, wodór gaz czy biopaliwa były tematem seminarium z udziałem ekspertów Komisji Europejskiej oraz przedstawicieli branży.

Wydarzeniem, które bezpośrednio przyczyniło się do zorganizowania dyskusji, było przyjęcie przez Komisję Europejską strategii, określanej jako pakiet "Czysta energia dla transportu”. Jego celem jest zwiększenie konkurencyjności Unii Europejskiej na szybko rozwijającym się światowym rynku paliw alternatywnych.

Jako główne paliwa alternatywne Komisja zaproponowała: energię elektryczną, wodór, biopaliwa, gaz ziemny skroplony (LNG) i sprężony (CNG) oraz płynny gaz ropopochodny (LPG).

Koncepcja dyrektywy ma na celu rozwiązanie trzech głównych problemów dotyczących rozwoju czystych paliw: wysokiej ceny pojazdów, braku akceptacji ze strony konsumentów oraz braku stacji ładowania i uzupełniania paliwa. Dlatego Komisja zaproponowała państwom członkowskim pakiet wiążących celów dotyczących minimalnego poziomu infrastruktury dla czystych paliw (takich jak energia elektryczna, wodór i gaz ziemny) oraz jednakowe dla całej UE normy w zakresie potrzebnego wyposażenia. 

Pakiet wprowadza dwa rodzaje obowiązków dla państw członkowskich: obowiązek określenia ram polityki krajowej w tym zakresie oraz obowiązek wynikowy, czyli utworzenie pewnego minimalnego poziomu infrastruktury do 2020 roku. Wśród zaproponowanych konkretnych celów jest m.in. zapewnienie minimalnej liczby punktów ładowania pojazdów elektrycznych z wykorzystaniem jednakowej wtyczki, z czego co najmniej 10 proc. miałoby być publicznie dostępnych; utworzenie stacji uzupełnienia LNG co 400 km się przy drogach transeuropejskiej sieci bazowej (TEN-T) czy zapewnienie publicznie dostępnych punktów uzupełniania CNG w odstępach nie większych niż 150 km. Określona będzie także minimalna liczba stacji wodorowych wzdłuż głównych dróg sieci TEN-T w krajach, które mają już taką infrastrukturę, oraz minimalna liczby stacji LNG dla statków morskich i śródlądowych.

Źródło: Komisja Europejska

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.