Obecnie już około 26% ulic będących w gestii Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku (i 40% wszystkich ulic w mieście), a do końca tego roku już około połowy wszystkich gdańskich ulic zostanie włączonych do stref uspokojenia ruchu w mieście.
To strefy ‘tempo 30’, w których obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h lub strefy mieszane – ‘tempo 30’ najczęściej połączone ze strefą skrzyżowań równorzędnych lub ulic, na których zastosowano inne elementy uspokojenia ruchu (np. wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki, kocie oczka itp.).
Gdańsk od kilku już lat sukcesywnie wdraża strategię zwiększenia bezpieczeństwa w mieście.
Do końca tego roku strefy ‘tempo 30’ wprowadzone mają zostać w następujących dzielnicach:
- Oliwa - rejon ulicy Grottgera,
- Żabianka - rejon ulic Wejhera, Orłowskiej, Subisława, Rybackiej,
- Chełm - ulica Wilanowska,
- Strzyża,
- Osowa – cała dzielnica z wyłączeniem ulic Kielnieńskiej i częściowo Barniewickiej,
- Wrzeszcz Dolny – rejon ulic Wajdeloty, Wybickiego, Kilińskiego,
- Brzeźno – rejon ulic Gdańskiej, Łozy, Portowców, Gałczyńskiego,
- Siedlce – rejon ulic Zakopiańskiej, Bema, Wyczółkowskiego, Ojcowskiej, Malczewskiego, Kościelnej.
Tam gdzie to możliwe planuje się wprowadzanie stref ‘tempo 30’ łącznie ze skrzyżowaniami równorzędnymi. Są jednak ograniczenia – skrzyżowania równorzędne nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. Na tych ulicach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające i uspokajające ruch, czyli. np. wyniesione przejścia dla pieszych, progi, wysepki.
Docelowo, sieć stref ‘tempo 30’ i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku (to nawet około 70% wszystkich ulic w mieście).
Ze statystyk policyjnych wynika, iż wprowadzenie powyższych rozwiązań jest dużo lepszym rozwiązaniem, niż montaż na przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej. Bardzo często zdarza się bowiem, że pieszy, nie chcąc czekać na zielone światło, wbiega na jezdnię tuż pod nadjeżdżający z dużą prędkością pojazd. Elementy uspokojenia ruchu powodują natomiast, że pojazdy zwalniają do minimalnej prędkości, a pieszy nie musi czekać, żeby przejść przez jezdnię.
Źródło: ZDiZ Gdańsk