Drogi i mosty
W celu porównania kosztów budowy nawierzchni drogowych podatnych (asfaltowych) i sztywnych (betonowych) Stowarzyszenie Producentów Cementu dokonało analizy porównawczej wykonania nawierzchni drogowych dla kategorii ruchu od KR1 do KR3, czyli takich, które stosowane są na drogach lokalnych. Uwzględniono różne rozwiązania konstrukcyjne zgodnie z obowiązującymi katalogami.
- Szczegóły
- Jan Deja, Piotr Kijowski
Typową technologią budowy nawierzchni drogowych w Polsce była i jest technologia nawierzchni podatnych – asfaltowych. Wiedza na temat innych technologii, jak nawierzchnie sztywne – betonowe, była niewielka. Taki stan rzeczy spowodował, że wśród samorządów lokalnych utrwaliło się przekonanie, że do budowy dróg używa się wyłącznie asfaltu. Jednak w minionych 10 latach w Polsce powstało wiele odcinków dróg lokalnych wykonanych w technologii betonowej, których łączna długość szacowana jest na 400 km.
- Szczegóły
- Jan Deja, Piotr Kijowski
Powódź opóźni budowę kilkunastu odcinków autostrad A1 oraz A4 na południu Polski, poinformował "Dziennik Gazeta Prawna". Kierowcy pojadą nowymi drogami o około cztery miesiące później.
Prace na trzech odcinkach autostrady A4 z Krakowa do Tarnowa zostały całkowicie wstrzymane do odwołania. O dwa miesiące opóźni się budowa węzła drogowego, który w Sośnicy połączy A1 z A4. Natomiast na odcinku Bełk - Świerklany woda podtopiła m.in. obiekty mostowe i drogi serwisowe.
O trzy miesiące opóźni się także zakończenie budowy drogi z Pyrzowic do Piekar Śląskich.
- Szczegóły
- Dziennik Gazeta Prawna
W Niemczech prace nad konstrukcją nowoczesnego ronda rozpoczęto w latach 80. ubiegłego stulecia. W 1993 roku rondo zostało ujęte w tamtejszych przepisach o ruchu drogowym. Dzisiaj są one standardowym rozwiązaniem na niemieckich drogach, a po ponad 20 latach doświadczeń w ich eksploatacji niepodważalny stał się fakt, że największy sukces odniosły małe kompaktowe ronda jednopasowe.
- W Niemczech planujemy ronda z dużą starannością i ostrożnością. Posługujemy się wytycznymi z 2006 roku*, które określają rodzaje rond stosowanych w praktyce oraz wskazują jak należy je projektować. Duże, wielopasowe ronda nie są wymienione w tym dokumencie, co oznacza, że nie należy ich budować – podkreśla prof. dr inż. Werner Brilon z Ruhr Universitat Bochum.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
Po wojnie w polskich miastach wybudowano kilkadziesiąt dużych rond, o średnicach wysp środkowych od 80 do 100 m. Jednak okazały się tak niebezpieczne, że w podręczniku „Podstawy inżynierii ruchu drogowego” autorstwa Eugeniusza Buszmy (dyrektora Centralnego Zarządu Dróg Publicznych w czasach, kiedy powstawały takie ronda) ta opinia została wyraźnie sformułowana, z zaznaczeniem, iż nie należy ich projektować, a szczególnie nie wprowadzać takich rozwiązań na drogach zamiejskich.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
Zamiast budżetu za inwestycje mogą zapłacić prywatni inwestorzy, podaje "Dziennik Gazeta Prawna". Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad nie wyklucza zmiany sposobu finansowania centralnego odcinka trasy A1.
180-kilometrowy odcinek A1 miał zaprojektować i zbudować prywatny koncesjonariusz, spółka Autostrada Południe, któremu nie udało się jednak zgromadzić odpowiednich funduszy. Autostrada miała więc powstać za pieniądze z budżetu. Jednak w ubiegłym tygodniu Lech Witecki zapowiedział, że zostaną ogłoszone przetargi jedynie na zaprojektowanie A1 z Tuszyna do Pyrzowic, na razie bez wyboru wykonawcy.
- Szczegóły
- Dziennik Gazeta Prawna