Drogi i mosty

Zagrożenia dróg Małopolski osuwiskamiW obrębie działania GDDKiA Oddział Kraków zlokalizowanych jest 91 osuwisk zagrażających drogom krajowym, z tej liczby 39 stanowią osuwiska o dużej aktywności. Stan taki utrzymuje się już od dłuższego czasu. Po zastabilizowaniu pewnej partii osuwisk pojawiają się nowe, w innych miejscach. Rolą służb geologicznych jest nie tylko rozpoznanie podłoża w obrębie osuwisk, ale również monitoring niestabilnych miejsc przed ich naprawą i później tych samych miejsc po wykonaniu zabezpieczenia.

Ruchy masowe, w tym osuwiska mogą mieć przyczyny naturalne i przyczyny sztucznie wywołane. Przyczyny naturalne są wstępnie przewidywalne na podstawie studium materiałów archiwalnych i późniejszych geologicznych prac rozpoznawczych. Czynniki sztucznie aktywujące procesy geodynamiczne, to czynniki wywołane działalnością człowieka.

Pod koniec wakacji nie będzie już pieniędzy na drogi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wkrótce zabraknie środków, by płacić firmom budowlanym – napisała Gazeta Prawna.

Rząd uspokaja, że budowy nie staną, i obiecuje deszcz pieniędzy w ostatnim kwartale 2009 r.

Wahadło królem polskich drógBGK pożyczy aż 1 mld euro na przebudowę krajowych tras

W najbliższych latach zmorą kierowców na polskich drogach będzie ruch wahadłowy. Jednak coś za coś – napisał Puls Biznesu.

W połowie tej dekady Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dzięki pożyczkom Banku Światowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego remontowała rocznie 1,5-2 tys. km dróg. Nagle ceny robót zaczęły rosnąć, ponadto ograniczono remonty, by realizować nowe inwestycje.

Gminny biznes na radarachSamorządy zarabiają na stawianiu urządzeń kontrolnych na drogach cztery razy więcej niż policja. Pogoń za zyskiem powoduje, że fotoradary pojawiają się nie tam, gdzie są potrzebne, ale gdzie można zarobić – informuje Polska The Times.

Polska The Times napisała, że samorządy zaczęły masowo inwestować w fotoradary. Wkrótce będą posiadały nawet więcej tych urządzeń niż policja. Niestety te fotoradary nie służą poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego, raczej są dodatkowym źródłem dochodów. Ich cel stał niemal analogiczny do systemu płatnego parkowania.

Emisja obligacji na rzecz KFDBank Gospodarstwa Krajowego oraz Bank Handlowy w Warszawie S.A. przeprowadzi emisję obligacji w celu finansowania Krajowego Funduszu Drogowego. Umowę w tej sprawie 28 lipca br. podpisali: prezes BGK Ireneusz Fąfara, prezes Banku Handlowego Sławomir Sikora oraz prezes Domu Maklerskiego Banku Handlowego Witold Stępień.

BGK uzgodnił dokumentację programową dla emisji obligacji własnych przeznaczonych na realizację inwestycji drogowych finansowanych ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Wszystkie emitowane w ramach programu obligacje posiadać będą pełną gwarancję Skarbu Państwa. Decyzja Rady Ministrów w tej sprawie oczekiwana jest w najbliższych dniach, w związku z czym pierwsza emisja na kwotę 600 mln zł jest planowana na początek sierpnia.

Trudne decyzjeWybudowanie nowych elementów infrastruktury nie wyeliminuje zatłoczenia ulic w centrach miast, a wręcz odwrotnie, zwiększać będzie dalszy popyt użytkowników samochodów.

Rozwiązanie problemów powinno odbywać się w sferze działań zmierzających do rozwoju transportu zbiorowego oraz restrykcyjnego wobec samochodów zarządzania ruchem drogowym, parkowaniem itp. Nieodzowne stają się w takich sytuacjach narzędzia finansowe w pobieraniu znaczących opłat za parkowanie, a nawet wzorem na przykład Londynu za wjazd samochodem do centrum miasta.