Drogi i mosty

Przedsionek drogowej bessy?Tegoroczne budżety drogowe województw nie do końca obroniły się przed kryzysem. Nie narzekają tylko województwa, które zawsze należały do czołówki w nakładach na drogi. Ale nawet dobra sytuacja finansowa nie oznacza braku problemów.

Małopolska, Mazowsze, Śląsk – to regiony, w których poziom drogowych wydatków, nawet jeśli się zachwiał w porównaniu do poprzednich lat, pozostał jednak na wysokości niewyobrażalnej dla innych województw w kraju. Biorąc też pod uwagę zdecydowanie dłuższą sieć dróg, którymi zarządzają, to i tak proporcjonalnie do innych ponoszone tam nakłady jawią się imponująco. Czy jednak dostatni budżet jest gwarancją postępu w podnoszeniu standardu dróg wojewódzkich? O tym dyskutowano na Konwencie Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, który odbył się 10 września br. w Sosnowcu, podczas Targów Infra – Meeting.

Ostrożnie z superprzecenami budowy drógGeneralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłasza przy okazji rozstrzygnięcia przetargów, ile oszczędza środków publicznych z tytułu wyboru najtańszej oferty. Czy konkurencja cenowa firm budowlanych nie doprowadzi do obniżki jakości dróg, co ujawni się już w eksploatacji – pyta Piotr Stefaniak w materiale publikowanym w Portalu Gospodarczym wnp.pl.

Kryzys zjadł obwodniceDo 2013 roku nie ruszy budowa Trasy Tysiąclecia ani praskiego odcinka obwodnicy. Na Trasę Świętokrzyską szanse są niewielkie - napisało Życie Warszawy.

Życie Warszawy poinformowało, że ekipa Hanny Gronkiewicz-Waltz przygotowała drakoński projekt oszczędności, który w przyszły czwartek przedstawi Radzie Warszawy. W latach 2009 – 2013 wydatki na inwestycje muszą być o 2,9 mld zł niższe od planowanych.

Ryzykowne kontraktyZostał otwarty jeden z ostatnich przetargów autostradowych. Rząd oszczędził kolejne 560 mln zł. Firmy budowlane będą miały problemy – wieszczą eksperci – napisała Agnieszka Stefańska w „Rzeczpospolitej”.

Otwarte zostały przetargi na budowę dwóch fragmentów trasy A4 z Rzeszowa do Korczowej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chciała na 47 km autostrady wydać 2,35 mld zł. Najniższe oferty opiewają na 1,76 mld zł.

Niemcy nie zgadzają się z wynikiem przetargu na A2Odwołania do przetargu na budowę autostrady z Łodzi do Warszawy dotyczą trzech z pięciu odcinków – poinformowała „Rzeczpospolita”.

Z wynikiem nie zgadza się Hermann Kirchner Polska. Firma twierdzi, że oferta China Overseas Engineering Group na budowę 29,2 km trasy została podpisana przez osobę, która nie miała do tego prawa. Niemcy uważają również, że cena zaproponowana przez China Overseas Engineering jest za niska. Spółka Johann BUNTE Bauunternehmung nie zgadza się zaś w wynikiem przetargu na dwa kolejne odcinki.

8 mld zł potrzeba na likwidację koleinDo natychmiastowego remontu jest około 5 tys. z ponad 17 tys. km dróg krajowych. Do końca roku drogowcy załatają niespełna 1 tys. km głównych tras – szacuje Gazeta Prawna.

Dotąd remonty zakończyły się zaledwie na 100 km. Tempo modernizacji spada, tegoroczny wynik jest nawet dwa razy mniejszy niż w poprzednich latach – ocenia GP.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że w tym roku na remonty dróg wyda 2,3 mld zł. Według tegorocznego raportu z oceny stanu dróg wszystkie potrzeby remontowe na sieci krajowej sięgają wartości 8 mld zł.