Drogi i mosty

Bądź widoczny – uratuj życieW Polsce wypadki w nocy stanowią 35% wszystkich wypadków, a ich ofiary to 52% ogółu zabitych. Wypadki w nocy są 2-3 razy cięższe od tych, do których dochodzi w dzień. Wzrost liczby tych wypadków następuje jesienią. Wtedy bowiem szybciej zapada zmrok i panują złe warunki pogodowe. Zdolność widzenia ludzkiego oka jest wówczas ograniczona. W takich sytuacjach wzrok rejestruje zaledwie kilka procent z tego, co odbiera w dziennym oświetleniu.

Dlaczego warto dobrze widzieć i być widocznym? Temu problemowi poświęcono specjalny pokaz zorganizowany 3 listopada br. przez Instytut Transportu Samochodowego przy wsparciu Inspekcji Transportu Drogowego. Partnerami merytorycznymi pokazu były koncerny 3M Poland i Mercedes-Benz.

Apel firm do Komisji Europejskiej: obserwujcie ChińczykówKoncerny budujące w Polsce drogi przygotowują pismo do Komisji Europejskiej. Domagają się większej kontroli firm spoza Unii Europejskiej, które odważnie wchodzą na rynek Wspólnoty.

Konkurenci spoza Unii mogą zagrozić branży budowlanej, zatrudniającej dziesiątki tysięcy pracowników. Pismo do KE z apelem o zbadanie sytuacji na unijnym rynku budowlanym zostanie przekazane jeszcze w tym miesiącu.    

Więcej: Dziennika Gazeta Prawna, 4.11.2009

WT szansą na usprawnienie budowy drógO bałaganie w przepisach technicznych, skutkującym wręcz absurdami, mówi się w zasadzie od lat dziewięćdziesiątych minionego stulecia. Chaos wynikający z przyjmowania norm europejskich oraz równocześnie obniżająca się jakość szczegółowych specyfikacji technicznych spowodowały między innymi ogromny wzrost cen materiałów. Jeszcze niedawno stanowiło to ogromne zagrożenie w realizacji drogowych kontraktów.

- Błędy w procesie przyjmowania europejskich norm zwiastowały tsunami w budownictwie drogowym. Nie wiem z czego wynikały bariery w tym procesie. Z braku wiedzy, czy z niechęci do podjęcia się tego trudnego zadania - zauważa Dariusz Słotwiński, prezes Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych. Jego zdaniem, gdyby nie podjęto wprowadzania wytycznych technicznych w oparciu o europejskie normy, w tej chwili byłoby zablokowanych wiele projektów.

Chińczycy na polskich drogachCoraz więcej firm spoza Unii buduje krajowe autostrady. Polska konkurencja się niepokoi.

Do Szwedów, Niemców czy Austriaków budujących nasze drogi już przywykliśmy. O kontrakty zaczynają się ubiegać coraz bardziej egzotyczne firmy, np. z Chin czy Macedonii. I często wygrywają, oferując ceny o ok. 50 proc. niższe od kosztorysu – napisała Rzeczpospolita.

Jan Willem de JagerHolendrzy przywiązują dużą wagę do piękna i estetyki otoczenia. Dlatego w budowie dróg dążenie do uzyskania harmonii z krajobrazem jest jednym z zasadniczych działań.

Rozwój dróg w Holandii rozpoczął się na początku  XIX wieku. Wówczas została ona przejściowo wcielona do Francji. Pod rządami Napoleona nakreślono pierwszy, podstawowy szkielet połączeń drogowych, którego realizację kontynuował król Wilhelm I Orański.

Reguły wyznaczania dróg w Holandii były proste. Wyznaczano je jako połączenia miejsc istotnych w życiu społeczności, na przykład od kościoła do kościoła, bądź łącząc centra osad.

Koszty budowy dróg będą niższe o 9 mld złAby dostać kontrakty, drogowcy obniżają kosztorysy o setki milionów złotych. Tylko w przypadku obwodnicy Gdańska wykonawca ściął koszty blisko o połowę – napisano w Dzienniku Gazeta Prawna.

Szaleńcza konkurencja wśród firm obniża koszty budowy autostrad i dróg ekspresowych. To jednak wirtualne oszczędności, bo pieniędzy na realizację inwestycji i tak by zabrakło. W drogowych inwestycjach trwa serial pod tytułem, kto da mniej.