Drogi i mosty

Doświadczenia z likwidacji osuwisk – cz. INajwiększym wrogiem stabilizacji każdego osuwiska jest woda powierzchniowa i gruntowa. Zamknięcie spływu przez grunty z suwającej powierzchni jest podstawowym sukcesem w działaniu na rzecz stabilności zbocza, skarpy.

Na podstawie doświadczeń z realizacji stabilizacji osuwisk w tym artykule przedstawione zostały przykłady rozwiązań technicznych w zakresie konstrukcyjnym i odwodnieniowym. Rozwiązania sprawdziły się w praktyce i mogą stanowić odniesienie do podobnych zagrożeń osuwiskowych występujących na drogach.

Technologie ekonomiczne i ekologiczne- Budując trwałe drogi oszczędza się zasoby surowców naturalnych. Z kolei budując drogi tanio, można z tych oszczędności zrealizować wiele innych, potrzebnych przedsięwzięć drogowych, bądź tak wykonać prace utrzymaniowe, by nie ponosić zbędnych kosztów remontowych. W ten sposób niwelując zakłócenia w ruchu ograniczamy emisje szkodliwych związków – stwierdził Peter Sebaaly z Uniwersytetu Reno w amerykańskim stanie Nevada. To prosty i oczywisty rachunek ekonomiczny. Peter Sebaaly przytoczył go w wystąpieniu inaugurującym warszawską konferencję „Drogi przyjazne środowisku – ENVIROAD 2009”. Stwierdzenie amerykańskiego naukowca było wprowadzeniem do obszernej tematyki spotkania, którego wspólnym mianownikiem było wdrażanie optymalnych rozwiązań zarówno pod względem wykonania, jak i ochrony naturalnego otoczenia dróg.

Rekompensaty na ratySamorządowcy chcą zmian w przepisach dotyczących wypłaty rekompensat za nieruchomości zajęte pod budowę dróg. Kryzys gospodarczy oraz krótkie terminy na wypłatę odszkodowań zagrażają płynności finansowej wielu gmin.

Zdaniem Andrzeja Porawskiego ze Związku Miast Polskich przy wycenie nieruchomości przejętej wiele lat temu zasadne byłoby uwzględnienie wartości związanej z użytkowaniem w czasie jej przejmowania. Problemem są też krótkie terminy, jakie mają gminy na wypłatę odszkodowań - 14 dni od chwili, kiedy decyzja o wypłacie staje się ostateczna.

TEN-T do modyfikacjiTranseuropejska Sieć Transportowa  (TEN-T) służy osiągnięciu wyznaczonego przez Unię Europejską celu, jakim jest zapewnienie wewnętrznej spójności transportowej państw wspólnotowych, gwarantującej sprawny przepływ towarów i usług oraz swobodę przemieszczania się. Wyznaczona jeszcze w latach 90. ubiegłego stulecia sieć TEN-T uległa pewnym modyfikacjom, wynikającym z przyjęcia nowych państw. W tej chwili trwają prace nad jej istotną korektą, głównie związaną z programowaniem unijnych funduszy kolejnej perspektywy budżetowej na lata 2014-2020. Propozycje modyfikacji przygotowuje również Polska.

W okresie przedakcesyjnym, w trakcie negocjacji z UE w latach 2002-2003, Polska wyznaczyła na swoim obszarze trasy wpisujące się w sieć TEN-T. Dziś formułowane są różne opinie odnoszące się to tego, czy wówczas nie należało wpisać w tę sieć więcej dróg.

Wykorzystanie materiałów z recyklingu opon do konstrukcji nasypów drogowychW ramach rozwoju technologii wykorzystującej surowiec pochodzący z recyklingu jako konstrukcję nasypów drogowych, w ciągu ostatnich 2 lat została wykonana seria badań zarówno laboratoryjnych, jak i polowych. W tym materiale przedstawiono wyniki niektórych badań przeprowadzonych w ramach wykonanych odcinków testowych, takie jak: wyniki osiadania, wyniki poziomu naprężenia w poszczególnych warstwach nasypów, wyniki monitoringu temperatury w poszczególnych warstwach nasypów, analizę jakości wód gruntowych. Wyniki zawarte w dokumencie przedstawiają dane pochodzące z monitoringu nasypów. Badania polowe zostały wykonane w ramach obydwu projektów pilotażowych wykorzystując profesjonalną aparaturę badawczą.

Wykorzystanie materiałów z recyklingu opon do konstrukcji nasypów drogowychDo tej pory podstawową technologią zagospodarowywania opon samochodowych było ich palenie. Proces ten jest chyba najgorszą metodą utylizacji zużytych opon, pomimo wysokiej wartości energetycznej jaką posiada takie paliwo. Inną metodą ponownego wykorzystywania opon samochodowych jest ich przemiał i ponowne wykorzystywanie powstałego materiału.

Bazując na zdobytych doświadczeniach z wykonanych do tej pory projektach pilotażowych należy stwierdzić, iż wykorzystanie materiałów odpadowych do budowy nasypów drogowych ma bardzo duży potencjał ekonomiczny, jak również wiąże się z dużymi korzyściami dla społeczeństwa. W ramach tego artykułu przeprowadzona została ocena przydatności rozdrobnionych opon jako wypełnień nasypów drogowych w dużej skali.