Drogi i mosty

Projektowanie dróg a ochrona charakteru i cech wizualnych krajobrazuZagadnienie wkomponowania drogi w krajobraz zajmuje szczególne miejsce w architekturze krajobrazu. Problem ten zauważono już w II połowie XIX wieku, kiedy to w oparciu o koncepcje angielskiego parku krajobrazowego ukształtowała się idea „parkways”- tzw. „alei krajobrazowych dla pojazdów”. Współczesne koncepcje w dużej mierze bazują na zasadach przyjętych przy projektowaniu „parkwayów”. Jednak obecny rozmiar budownictwa drogowego, oddziałującego z coraz większą siłą na otoczenie, stawia nowe zadania dla architektury krajobrazu. Jednym z priorytetów jest poszukiwanie takich rozwiązań projektowych, które pomimo dużej skali planowanych przedsięwzięć, zapewnią dalszą ochronę lokalnego charakteru krajobrazu.

Strabag, Skanska, Budimex budują najwięcej drógW tym tygodniu rząd wybrał wykonawcę 23 km autostrady A4 z Szarowa do Brzeska. O krok od podpisania kontraktu wartego 780 mln jest Polimex-Mostostal, który w przetargu wystartował w konsorcjum ze słowacką Doprastavą i czeskim Metrostavem.

Nawet jeśli Polimex dostanie umowę, i tak nie będzie miał szans na dogonienie liderów na polskim rynku budownictwa infrastrukturalnego. Najwięcej kontraktów drogowych zebrały trzy firmy: Strabag, Skanska oraz Budimex.

Nie zabraknie materiałów na drogiPrzemysł materiałów dla budownictwa drogowego posiada potencjał produkcyjny gotowy sprostać zapotrzebowaniu wynikającemu w najbliższych latach z realizacji autostrad i dróg ekspresowych. W zapewnieniach producentów pojawia się jednak pewne „ale…”. Jego podstawą są różnice w szacunkach zapotrzebowania przygotowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i organizacje reprezentujące sektory produkcyjne. Przede wszystkim dysproporcje pojawiają się w ocenie potrzeb na asfalty oraz kruszywa naturalne.

Estetyka ekranów akustycznych – zieleń i dekoracjeCzęstym wizualnym uzupełnieniem ekranów akustycznych jest zasadzona przy nim roślinność pnąca, wszelkiego rodzaju winobluszcze, w tym również odmiany zimozielone, które poprawiają estetykę tych konstrukcji i asymilują je z otoczeniem, zwłaszcza dotyczy to niektórych „kameralnych” ekranów miejskich.

Obsadzanie roślinnością - aby było skuteczne i dało widoczny wynik w krótkim czasie - wiąże się jednak z wykonaniem szeregu prac ogrodniczych, zarówno na początku działania jak i w trakcie eksploatacji ekranu, a z tym niestety są częste problemy. Sadzonki i rośliny dorosłe narażone są na  działanie środków chemicznych pochodzących z utrzymania dróg. Wymaga to stosowania odmian na nie odpornych, w praktyce znacznie droższych.

Estetyka ekranów akustycznych - kolor i światło

Ekrany akustyczne pojawiły się na europejskich drogach z początkiem lat siedemdziesiątych. Prekursorami w ich budowie były Francja, Holandia oraz Niemcy i Austria. Od samego początku starano się połączyć ich skuteczność związaną z kształtem i wymiarami z estetyką oraz wkomponowaniem w środowisko.

Pierwsze konstrukcje charakteryzowały się prostą formą i stonowaną barwą. W większości oparte na betonowych lub drewnianych elementach stawały się częścią infrastruktury drogowej. Wraz z ogromnym rozwojem całej sieci komunikacyjnej w Europie pojawiały się nowe rozwiązania, zarówno od strony technicznej jak i wizualnej.

Ekologia w produkcji mas bitumicznych – Zeolit (II)Kolejną z metod zmniejszenia temperatury produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych jest dodanie produktu o nazwie Zeolit. Zeolity to duża grupa minerałów glinokrzemianowych o różnym składzie chemicznym i  właściwościach w postaci kryształów. Grupę tą wydzielił w 1756 r. szwedzki mineralog Axel Frederik Cronsted. Nazwa pochodzi od greckiego dzeo - wrzeć (kipieć), zein - gotować i lithos – kamień (skała), co oznacza „wrzące kamienie”. Jest to charakterystyczna cecha tej grupy: pod wpływem ogrzewania zawarta w nich woda „wrze”, tj. pieni się. To wynik uwalniania się wody w nich zawartej.