Drogi i mosty
Zagadnienie wkomponowania drogi w krajobraz zajmuje szczególne miejsce w architekturze krajobrazu. Problem ten zauważono już w II połowie XIX wieku, kiedy to w oparciu o koncepcje angielskiego parku krajobrazowego ukształtowała się idea „parkways”- tzw. „alei krajobrazowych dla pojazdów”. Współczesne koncepcje w dużej mierze bazują na zasadach przyjętych przy projektowaniu „parkwayów”. Jednak obecny rozmiar budownictwa drogowego, oddziałującego z coraz większą siłą na otoczenie, stawia nowe zadania dla architektury krajobrazu. Jednym z priorytetów jest poszukiwanie takich rozwiązań projektowych, które pomimo dużej skali planowanych przedsięwzięć, zapewnią dalszą ochronę lokalnego charakteru krajobrazu.
- Szczegóły
- Justyna Jaworek, Jan Sztejn
W tym tygodniu rząd wybrał wykonawcę 23 km autostrady A4 z Szarowa do Brzeska. O krok od podpisania kontraktu wartego 780 mln jest Polimex-Mostostal, który w przetargu wystartował w konsorcjum ze słowacką Doprastavą i czeskim Metrostavem.
Nawet jeśli Polimex dostanie umowę, i tak nie będzie miał szans na dogonienie liderów na polskim rynku budownictwa infrastrukturalnego. Najwięcej kontraktów drogowych zebrały trzy firmy: Strabag, Skanska oraz Budimex.
- Szczegóły
- Dziennik Gazeta Prawna
Przemysł materiałów dla budownictwa drogowego posiada potencjał produkcyjny gotowy sprostać zapotrzebowaniu wynikającemu w najbliższych latach z realizacji autostrad i dróg ekspresowych. W zapewnieniach producentów pojawia się jednak pewne „ale…”. Jego podstawą są różnice w szacunkach zapotrzebowania przygotowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i organizacje reprezentujące sektory produkcyjne. Przede wszystkim dysproporcje pojawiają się w ocenie potrzeb na asfalty oraz kruszywa naturalne.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
Częstym wizualnym uzupełnieniem ekranów akustycznych jest zasadzona przy nim roślinność pnąca, wszelkiego rodzaju winobluszcze, w tym również odmiany zimozielone, które poprawiają estetykę tych konstrukcji i asymilują je z otoczeniem, zwłaszcza dotyczy to niektórych „kameralnych” ekranów miejskich.
Obsadzanie roślinnością - aby było skuteczne i dało widoczny wynik w krótkim czasie - wiąże się jednak z wykonaniem szeregu prac ogrodniczych, zarówno na początku działania jak i w trakcie eksploatacji ekranu, a z tym niestety są częste problemy. Sadzonki i rośliny dorosłe narażone są na działanie środków chemicznych pochodzących z utrzymania dróg. Wymaga to stosowania odmian na nie odpornych, w praktyce znacznie droższych.
- Szczegóły
- Przemysław Czaja
Ekrany akustyczne pojawiły się na europejskich drogach z początkiem lat siedemdziesiątych. Prekursorami w ich budowie były Francja, Holandia oraz Niemcy i Austria. Od samego początku starano się połączyć ich skuteczność związaną z kształtem i wymiarami z estetyką oraz wkomponowaniem w środowisko.
Pierwsze konstrukcje charakteryzowały się prostą formą i stonowaną barwą. W większości oparte na betonowych lub drewnianych elementach stawały się częścią infrastruktury drogowej. Wraz z ogromnym rozwojem całej sieci komunikacyjnej w Europie pojawiały się nowe rozwiązania, zarówno od strony technicznej jak i wizualnej.
- Szczegóły
- Przemysław Czaja
Kolejną z metod zmniejszenia temperatury produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych jest dodanie produktu o nazwie Zeolit. Zeolity to duża grupa minerałów glinokrzemianowych o różnym składzie chemicznym i właściwościach w postaci kryształów. Grupę tą wydzielił w 1756 r. szwedzki mineralog Axel Frederik Cronsted. Nazwa pochodzi od greckiego dzeo - wrzeć (kipieć), zein - gotować i lithos – kamień (skała), co oznacza „wrzące kamienie”. Jest to charakterystyczna cecha tej grupy: pod wpływem ogrzewania zawarta w nich woda „wrze”, tj. pieni się. To wynik uwalniania się wody w nich zawartej.
- Szczegóły
- Jerzy Ekiert, Damian Łokaj