Drogi i mosty

Ekologia w produkcji mas bitumicznych – Sasobit (I)W przemyśle asfaltowym zużywana jest ogromna ilość energii, głównie ze względu na ogrzewanie (wilgotnych) minerałów i bitumu. To jest powodem emisji do atmosfery szkodliwych gazów. Jednym ze sposobów ograniczenia tej emisji jest obniżenie obecnej temperatury przygotowywania i wbudowania mas bitumicznych.

Wraz z wstąpieniem Polski do UE notujemy gwałtowny wzrost zapotrzebowania na asfalty drogowe niezbędne do realizacji zadań wynikających z programu budowy tras szybkiego ruchu (autostrad, dróg ekspresowych), a także przebudowy i modernizacji sieci dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Jak wiadomo dominującą technologią wykonywania nawierzchni dróg w Polsce jest wykonywanie jej „na gorąco”.

Pogoda dla drogownictwaW najbliższych dwóch latach najbardziej atrakcyjnym segmentem rynku budowlanego będzie drogownictwo – twierdzi PMR Publications, zajmujący się analizami rynkowymi. Ta branża obecnie dominuje, wyprzedzając inwestycje w zakresie obiektów sportowych i rekreacyjnych, energetycznych, a nawet ochrony środowiska.

Początek tego roku jeszcze nie zwiastował tak ogromnej zmiany sytuacji w branży drogowej. Raczej wydawało się, że grozi jej zastój. Tymczasem, po trzech minionych kwartałach, okazało się, że drogownictwo staje się głównym motorem napędowym branży budowlanej, odnotowując ponad 40% roczny wzrost produkcji. To efekt uruchomienia dużych kontraktów drogowych – uzasadnia PMR Publications.

 Architektura drogowa podkreślająca osobliwości chińskiego krajobrazu cz. IIW dwóch historycznych miastach w południowych Chinach znajdują się w ich centrach duże jeziora. Planiści chcąc zapewnić sprawny układ komunikacyjny musieli wziąć pod uwagę zarówno położenie jeziora, kierunki głównych relacji dróg szybkiego ruchu, jak też i chińską tradycję w dbałości o zabytki i kulturę.


Połączenia tunelowe w Nankin i Suzhou

W Nankin starej stolicy południowych Chin zaprojektowano szereg przejść tunelowych pod wodami Jeziora Xuanwu i wielopoziomowych rozwiązań komunikacyjnych połączenia dróg z ulicami o znaczeniu lokalnym. Oprócz ruchu tranzytowego i lokalnego, trzeba jeszcze było zapewnić sprawne i bezkolizyjne rozwiązania ruchu pieszego i rowerowego.

 

Inwestor uspokaja: budowa A1 na Śląsk niezagrożonaAutostrada Południe ma jeszcze dziesięć tygodni na znalezienie brakujących 600 mln euro na budowę 180 km trasy A1 z Łodzi na Śląsk. Główny udziałowiec z Hiszpanii zapewnia, że projekt nie jest zagrożony.

22 stycznia 2010 r., 12 miesięcy po podpisaniu umowy koncesyjnej, upłynie termin na zebranie środków, za które Autostrada Południe ma wybudować trasę z Łodzi na Śląsk. Po tym, jak we wrześniu Europejski Bank Inwestycyjny przyznał 1,1 mld euro kredytu koncesjonariuszowi, którego liderem jest hiszpański koncern budowlany Cintra Concesiones de Infraestructuras de Transporte, rozmowy z grupą banków gotowych sfinansować resztę inwestycji (600 mln euro) bardzo przyspieszyły.

Architektura drogowa podkreślająca osobliwości chińskiego krajobrazu cz. IChiny to obecnie kraj wielkiej budowy i spektakularnych inwestycji. Realizacje drogowe, które aktualnie są wykonywane, nie tylko wykorzystują najnowsze technologie. Są też śmiałymi rozwiązaniami inżynierskimi. Równocześnie przy ich projektowaniu i realizacji szczególnie liczyła się dbałość o środowisko.

Wiosną 2009 r. prof. Kazimierz Flaga z Politechniki Krakowskiej zorganizował II Światową Wyprawę Mostową. Tym razem prowadziła ona do Państwa Środka. Chiny w okresie ostatnich 10 lat znacznie rozszerzyły potencjał gospodarczy. Wybudowano tam wiele dróg o nawierzchni asfaltowej, autostrad i dróg szybkiego ruchu.

Koniec skargWojewodowie zakończyli przyjmowanie odwołań w tegorocznym naborze na „schetynówki” – informuje serwis samorządowy PAP.

Najszybciej zakończono przyjmowanie odwołań do listy rankingowej w Małopolsce. Do 3 listopada do urzędu wojewódzkiego wpłynęły 42 zastrzeżenia od samorządów. Zgłosiło je 15 powiatów i 27 gmin. Uwagi dotyczą przede wszystkim punktacji przyznanej w ramach kryterium bezpieczeństwa (nowe przejścia dla pieszych, bariery ochronne itp.) oraz kryterium odnoszącego się do podniesienia parametrów technicznych i użytkowych – podaje serwis samorządowy PAP.