Drogi i mosty

Bezplatne warsztaty on-linePROCAD NET CAFE to seria interaktywnych warsztatów z wykorzystaniem wiodącego na rynku systemu do transmisji strumieniowej danych. To nowa propozycja PROCAD SA, jednej z największych firm dostarczających oprogramowanie wspomagające projektowanie CAD/CAM/GIS w Polsce.

Potencjalni uczestnicy na stronie www.procad.pl/netcafe mają do wyboru szereg tematów związanych z komputerowym wspomaganiem projektowania z wykorzystaniem systemów Autodesk. Są one dostępne w podziale na branże obsługiwane przez PROCAD (architektura, mechanika, inżynieria lądowa, media & entertainment).

Po wybraniu interesującego tematu i zarejestrowaniu udziału uczestnik otrzymuje e-mailem od PROCAD (w zależności od terminu pokazu) kilka wiadomości z przypomnieniem, a także ostatecznie na kilka godzin przed, ze specjalnym linkiem-zaproszeniem do odbioru transmisji on-line.

Dłuższa drogaBędziemy dążyć do tego, żeby Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych funkcjonował jak najdłużej, a nie tylko do 2011 r. – zapowiedział, w rozmowie z serwisem samorządowym PAP, Tomasz Siemoniak, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji.

30 września zakończyła się II edycja naboru na „schetynówki”. Wszystko wskazuje jednak na to, że nie będzie to przedostatnia taka szansa na rządową dotację na modernizację dróg lokalnych. Zdaniem wiceministra tego typu rozwiązanie jak Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych wpisze się już na stałe w samorządowy kalendarz. - W przyszłym roku podejmiemy dyskusje na temat jego kontynuacji - zapowiada wiceminister.

Wykorzystanie pali i grodzic w miejskim budownictwieWyróżniamy obecnie trzy podstawowe metody instalacji pali i grodzic stalowych w gruncie. Są to: wbijanie udarowe, wibrowanie, wciskanie. Pierwotną metodą instalacji grodzic i pali stalowych było wbijanie. Obecnie stosowane jest stosunkowo rzadko, najczęściej w przypadku elementów obciążonych znacznymi siłami pionowymi, czyli pali.

Metody instalacji grodzic i pali stalowych

Wbijanie jest skuteczną i stosunkowo szybką metodą instalacji kształtowników stalowych. Daje ponadto pogląd na temat uzyskiwanych oporów wbijania, na podstawie czego można wstępnie wnioskować o uzyskiwanych nośnościach pogrążanych elementów. Metoda ta, przy użyciu współczesnego sprzętu kafarowego, pozwala na uzyskiwanie bardzo wysokiej dokładności prowadzonych robót. Niewątpliwie jest to jednak metoda instalacji kształtowników stalowych, która potencjalnie może w największym stopniu negatywnie wpływać na otoczenie (drgania o niskich częstotliwościach, hałas).

W przyszłym roku powstanie tylko 48 km autostradW tym roku na drogi GDDKiA wyda 22,7 mld zł, a nie 32 mld zł, jak planowano. BGK do tej pory sprzedał obligacje za 600 mln zł, a plan na ten rok to 7,2 mld zł. W budżecie drogowym na przyszły rok brakuje aż 25 mld zł - poinformowała Gazeta Prawna.

Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, nie wierzy w zapewnienia Generalnej Dyrekcji o wielkości tegorocznych wydatków – napisała Gazeta Prawna. Według niego ta kwota zamknie się w 14 mld zł. Według Adriana Furgalskiego, dyrektora Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, będzie dobrze, jeżeli tegoroczny plan wydatków uda się zamknąć kwotą 18 mld zł. Różnica w wycenie tegorocznych wydatków bierze się m.in. z tego, czy drogowcom uda się – tak jak zapowiadają – oddać do użytku węzeł autostradowy Sośnica.

Wykorzystanie pali i grodzic w miejskim budownictwie cz. IPrzystąpienie Polski do Unii Europejskiej, a wraz z nią możliwość pozyskiwania środków na inwestycje infrastrukturalne, zdecydowanie zwiększyły liczbę znaczących projektów geotechnicznych. Większość z nich realizowana jest w miastach lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Tunele, półtunele, ściany oporowe, parkingi podziemne lub budynki z wieloma kondygnacjami podziemnymi bardzo często budowane są w gęstej zabudowie miejskiej.

Mobilne nawyki i drastyczne decyzje- Problem polega na tym, że niby wiemy, wiedzą specjaliści, choć nie wszyscy do końca, że trzeba skoordynować rozwój przestrzenny z rozwojem systemu transportowego. Jest deklaracja, ale nie idzie za nią jej realizacja. Więc tu jest ten rozziew, nawet pogłębiający się, pomiędzy tym, co chcemy robić, a tym, co robimy – mówi w wywiadzie dla portalu edroga.pl  prof. dr hab. inż. Andrzej Rudnicki, kierownik zespołu Politechniki Krakowskiej w Projekcie MAX.