Akurat rozporządzenie przewiduje w pewnych przypadkach nawierzchnie o dopuszczalnym nacisku 80kN. Skatalogowane nawierzchnie mają być ułatwieniem dla projektantów dlatego są obliczone dla jednej wartości obciążenia, a przechodzenie pomiędzy różnymi obciążeniami odbywa się na poziomie obliczenia SDR.
Skoro takie ułatwienie ma byc w katalogu a więc 100kN to po jakiegi hu.. rozporządzenie dzieli drogi na 80,100 i 115kn/oś? Rozumiem że projektant jako szycha intelektualna ma mieć tak łatwo żeby tylko enter nacisnać i samo wszystko sie zrobi. Problem w tym ze polskie przepisy na temat nawierzchni nie są polskie a tzw. prof. polscy zrobili na plagiatach zagranicznych przepisów tytuły naukowe bo oni sami nie mają pojęcia jak ręcznie policzyć nawierzchnie a skoro oni tego nie potrafią to co taki inzynierek.
Poza tym pojazdy ciężarowe i to nie polskiej konstrukcji buduje sie o róznych naciskach na osie po to żeby nie trzeba było budować wszystkich dróg o jednym najwyzszym nacisku na oś. Problem z naciskami 115kn/oś w Polsce powstał ponieważ konstrukcje pojazdów cięzarowych są zachodnie a pojazd cięzarowy załadowany prawidłowo do max. ładowności powoduje nacisk na oś poj cięzarowego 115kn oś pojedyncza. Polacy kupując pojazdy konstrukcji zachodniej sami sobie zrobili krzywde. Dopuścili do ruchu po polskich drogach pojazdy zaprojektowane za granicą gdzie poruszały sie po sieć dróg 115kn/oś tak aby poza tą sieć takie pojazdy nie wyjeżdżały i stąd wielkie centra logistyczne przy autostradach największe markety czy zakłady przemysłowe.
SDR ma znaczenie wtórne zobacz sobie kolego krzywe ścisliwości z wiłuna zarys geotechniki a zrozumiesz na czym polega powtarzalność obciążenia w stosunku do wielkości obciążenia. Zwykła statyka daje takie pojęcie że powtarzalność obciażenia ma mniejszy wpływ w stosunku do wielkości obciązenia tylko że w statyce poruszamy sie w zakresie spręzystym natomiast w drogach ta spręzystość jest zaburzona przez brak spręzystości materiałów niezwiązanych jak podbudowa z kruszywa czy podłoże lub bitumy i ich spręzystość spadająca ze wzrostem temp. co widać już podczas badania VSS podłoża czy podbudowy w którym krzywa nie wraca do stanu pierwotnego a odkształcenie maleje z każdym kolejnym obciązeniem.
Nadal licze że kolega wykaże sie wiedzą i udowodni wzorami jak projektuje nawierzchnie 80kn/oś/pas/dobe przy założeniu 100 takich osi grunt G1.
Prosze pochwal sie że nie za mleko i śmietane masz uprawnienia i tytuł inzyniera.
Czerwone tło biały numer to nie tylko drogi o dopuszczalnym nacisku 100kN.
No tak polskie prawo jest tak ułomne ze mozna zaprojektować droge na 100kn/oś zbudowac ją po czym jak zarządca zobaczy ze droga sie rozpada bo projekt i wykonawstwo było typowo polskie wtedy wyciąga rozporzadzenie o znakach stawia znak i mówi że nagle chroniąc dziadostwo które zrobił ogranicza nacisk na oś znakiem. Typowo polskie.
A wracając do fragmentu o tym, że katalog powstał na bazie metody CBR, to akurat pomyłka. W katalogach oparto się na metodach mechanistycznych.
Katalog i rozporządzenie powstało na podstawie zagranicznych przepisów i programów komputerowych udostępnionych przez światowe koncerny naftowe. Polscy naukowcy czy to wykładający na uczelniach czy pracujący w osrodkach naukowych nie mają pojęcia jak te programy działają i na jakiej podstawie obliczają naprężenia i odkształcenia co jest widoczne i na studiach na których nie podaje sie algorytmów obliczania konstrukcji nawierzchni tak jak w przypadku statyki czy mechaniki oraz w postaci ksiazek w których nie ma algorytmów obliczeń konstrukcji nawierzchni.