Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku, Gdyni i Sopocie jest najważniejszym przedsięwzięciem w zakresie inteligentnych systemów transportowych w Trójmieście. Z uwagi na zakres zarówno obszarowy jak też merytoryczny można stwierdzić, że jest również jednym z największych tego typu przedsięwzięć w Polsce. System TRISTAR przewiduje wprowadzenie kompleksowych rozwiązań dotyczących szerokiej gamy różnych aspektów zarządzania ruchem.
W ramach tego systemu przewiduje się w Trójmieście:
- budowę infrastruktury szczebla centralnego (centrum zarządzania oraz sterowania ruchem i transportem zbiorowym w Gdańsku, centrum zarządzania oraz sterowania ruchem i transportem zbiorowym w Gdyni, stanowisko sterowania w Sopocie oraz ośrodek przetwarzania danych dla aglomeracji trójmiejskiej);
- budowę infrastruktury połączeń systemowych (budowa połączeń systemowych, w tym budowa kanalizacji kablowej i kabla światłowodowego o łącznej długości ok. 115 km, oraz budowa ok. 140 węzłów telekomunikacyjnych lokalnych i 16 węzłów obszarowych);
- przebudowę lub budowę sygnalizacji świetlnych w celu dostosowania do funkcjonowania w systemie na 141 skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych z zastosowaniem priorytetów dla pojazdów transportu zbiorowego;
- budowę systemu nadzoru wizyjnego (przewidziano lokalizacje ok. 60 kamer nadzoru nad ruchem);
- budowę systemu rejestratorów wykroczeń drogowych i identyfikacji pojazdów (35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratorów przekroczenia prędkości);
- budowę 13 stacji pogodowych;
- budowę 8 znaków zmiennej treści i 18 tablic zmiennej treści;
- budowę systemu informacji parkingowej (15 tablic i 20 znaków informacji parkingowej);
- budowę 73 tablic informacyjnych na przystankach autobusowych i tramwajowych;
- budowę 22 terminali informacji pasażerskiej TRIP na ważniejszych węzłach przesiadkowych oraz w urzędach miast i centrach handlowych;
- montaż 675 szt. nadajników pozycji i terminali w pojazdach transportu zbiorowego w celu umożliwienia funkcjonowania dynamicznego sterowania ruchem.
Ten ambitny plan ma na celu stworzenie pełnowartościowego systemu zarządzania ruchem miejskim oraz transportem zbiorowym w zakresie następujących podsystemów:
- Systemu monitorowania i nadzoru ruchu pojazdów (moduły: pomiarów parametrów ruchu drogowego, pomiaru napełnienia parkingów, nadzoru wizyjnego, pomiaru parametrów meteorologicznych);
- Systemu sterowania ruchem drogowym (moduł sterowania ruchem pojazdów i pieszych);
- Systemu strategicznego zarządzania ruchem potoków pojazdów (moduł kierowania pojazdów na trasy zastępcze i alternatywne, moduł zarządzania ruchem na odcinkach międzywęzłowych, moduł zarządzania prędkością w miejscach zagrożonych, moduł planowania ruchu);
- Systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego (moduł automatycznego nadzoru nad zachowaniami kierowców);
- Systemu kontroli dostępu i zarządzania parkowaniem (moduł zarządzania parkowaniem);
- Systemu informacji dla kierowców (moduł informacji drogowej i moduł informacji medialnej);
- Systemu zarządzania ruchem pojazdów transportu zbiorowego (lokalizacja pojazdów, kontrola czasu jazdy pojazdów, monitoring bezpieczeństwa w Pojazdach, dyspozytorskie sterowanie pojazdami);
- Systemu informacji dla pasażerów transportu zbiorowego (m.in. informacja na przystankach, w mediach i pojazdach);
- Umożliwienia utworzenia systemu planowania transportu zbiorowego (planowanie tras i dynamicznych rozkładów jazdy).
Zgodnie z założeniami wdrożenie systemu przyczyni się do zwiększenia udziału podróży transportem zbiorowym (zwiększenie konkurencyjności transportu zbiorowego w stosunku do indywidualnego), poprawy warunków i bezpieczeństwa ruchu oraz poprzez poprawę warunków ruchu i przeniesienia części podróży na transport zbiorowy – zmniejszenia emisji spalin na obszarze Trójmiasta.
Bardzo ważną rolę w systemie TRSITAR przewidziano dla systemów Automatycznego Rozpoznawania Tablic Rejestracyjnych. Stanowią one podstawowy element w podsystemie zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz w podsystemie informacji dla kierowców.
- poprz.
- nast. »»