Spis treści

Obecnie system BikeGuard, jako bariery dla motocyklistów, jest zatwierdzony do użycia tylko w Wielkiej Brytanii, przez jego włączenie przez Agencję Autostrad do listy Aprobowanych Drogowych Urządzeń Ochronnych. Na podstawie analiz danych o wypadkach, w rejonach zidentyfikowanych jako możliwe miejsca wysokiego ryzyka wystąpienia wypadku z udziałem motocyklistów, należy rozważyć jaki rodzaj systemu ochrony można wdrożyć.

Przepisy stanowią, że w miejscach o wysokim ryzyku powstania wypadku, używanie systemów dla motocyklistów jako rozszerzenie dla typowych barier ze słupkami i listwą prowadzącą, pomaga minimalizować ryzyko poważnych urazów. Jednak istotne jest, aby inżynierowie odpowiedzialni za projektowanie upewnili się, że stosowane dodatkowe systemy ochrony są zaaprobowane i nie spowodują unieważnienia testów dla zasadniczej bariery ochronnej.

Na rynku pojawił się konkurencyjny dla rozwiązań BikeGuard system włoskiej firmy Snoline. Pierwsza instalacja DR46 – urządzenia chroniącego, miała miejsce na drodze w Umbrii, która jest popularna wśród motocyklistów, i która ma złą reputację ze względu na wysoki wskaźnik wypadków. Problem polega na tym, że nie ma żadnego europejskiego standardu regulującego zastosowanie takich barier, stąd Snoline, IRF i europejskie stowarzyszenie użytkowników motocykli – FEMA usiłują działać w kierunku jego stworzenia.

Źródło: www.snoline.com
Źródło: www.snoline.com

Według rzecznika Snoline, firma próbuje zaproponować rozwiązania, które władze mogą wykorzystać dla opracowania standardu krajowego. Hiszpania i Francja mają kilka standardów dotyczących tych elementów, Snoline uważa, że nie są one jeszcze kompletne i dodaje, że w Europie wymagany jest bardziej wszechstronny standard. Firma przeprowadziła demonstracje systemu na Uniwersytecie Mediolańskim dedykowane dla przedstawicieli branży przemysłowej i ma nadzieję, że proces certyfikacji produktu ruszy do przodu. Snoline wskazuje, że dodatkowe elementy bariery są raczej częścią systemu niż prostymi komponentami z plastiku.

Źródło: www.snoline.com

Grubości materiału były dokładnie obliczone wraz z promieniami krzywizn w każdej sekcji, aby zapewnić pochłanianie części energii przez element, a także pomóc skierować we właściwą stronę ofiarę upadku.

Hiszpańscy specjaliści od barier z firmy BASYC oferują nowe rozwiązanie, które może poprawić bezpieczeństwo konwencjonalnych barier stalowych dla kierowców motocykli. Przy konwencjonalnych barierach, po upadku motocyklisty występuje duże ryzyko uderzenia w słupki bariery, skutkującego poważnymi uszkodzeniami ciała, natychmiastowymi amputacjami kończyn lub śmiercią. Niezwykłość systemu polega na użyciu trwałej, wzmocnionej tkaniny, która jest rozciągnięta i przymocowana za pomocą śrub od frontu bariery. W razie wypadku, motocyklista będzie się raczej ślizgał wzdłuż bariery, niż uderzy w słupki wsporcze, które to uderzenia są głównym powodem urazów oraz zgonów wśród kierowców tych pojazdów.

Źródło: www.basyc.eu

Firma wykonała testy zgodnie z wymaganiami hiszpańskich przepisów dotyczących kategorii systemów bezpieczeństwa. Według BASYC, zastosowane rozwiązanie nie wpływa na zachowanie bariery w przypadku uderzenia przez samochody osobowe albo inne pojazdy. System jest stosunkowo niedrogi, bardzo efektywny oraz łatwy do zainstalowania. Bariera firmy BASYC, z rozszerzeniem pod kątem ochrony motocyklistów, przyciągnęła dużą uwagę podczas Światowego Kongresu Drogowego PIARC w Paryżu.

Witold Sladkowski
BEiPBK "EKKOM"

Na podstawie:
Highway Care – www.highwaycare.co.uk
Snoline – www.snoline.com
BASYC – www.basyc.eu

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.