Spis treści

Infrastruktura rowerowa w Gdańsku

Historia dróg rowerowych w Gdańsku zaczęła się w pierwszej połowie lat 90. Wówczas powstała, mająca istotniejsze znaczenie dla obsługi ruchu rowerowego, droga (ścieżka) rowerowa wzdłuż Al. Rzeczpospolitej i ul. Chłopskiej (osiedla Zaspa i Przymorze). Wydzielono ją z chodnika za pomocą oznakowania poziomego, tworząc osobne przestrzenie dla pieszych i rowerzystów. Przy realizacji tej ścieżki kryterium bezpieczeństwa miało znaczenie marginalne, ale stanowiła ona istotny krok w rozwoju ruchu rowerowego w mieście. Na przestrzeni kolejnych lat (1994-1995) zaczęły powstawać następne drogi rowerowe, które już w dużo większym stopniu odpowiadały ówczesnym standardom bezpiecznego i nowoczesnego ciągu komunikacyjnego dla cyklistów. Drogi te zlokalizowane były na obszarze nadmorskim i służyły przede wszystkim celom rekreacyjnym.

Niezwykle ważnym etapem w rozwoju gdańskiej sieci tras rowerowych było powołanie przez Pawła Adamowicza - prezydenta Gdańska, Społecznego Zespołu Konsultacyjnego do spraw dróg rowerowych. Stał się on platformą wymiany poglądów i kreowania działań promujących ruch rowerowy. W skład tego zespołu weszli zarówno przedstawiciele instytucji miejskich, jak również aktywiści rowerowi z takich organizacji, jak Obywatelska Liga Ekologiczna czy Polski Klub Ekologiczny. Jednym z pierwszych efektów pracy Zespołu było przyjęcie Standardów Projektowych dla Infrastruktury Rowerowej. Współpraca służb miejskich oraz organizacji pozarządowych przyniosły opracowanie wytycznych, które do realizowanych dróg rowerowych wniosły elementy poprawy jakości możliwie bliskie oczekiwaniom rowerzystów. W oparciu o te standardy w 2001 roku powstała wzorcowa droga rowerowa wzdłuż ul. Hallera.

Przełomowym momentem, który otworzył Gdańsk dla szeregu inwestycji związanych z drogami rowerowymi było podpisanie wiosną 2002 roku umowy z ONZ-owskim Funduszem na Rzecz Globalnego Środowiska (GEF - Global Environment Facility) o wdrożeniu Gdańskiego Rowerowego Projektu Inwestycyjno–Promocyjnego. Stało się to w głównej mierze dzięki organizacjom skupiającym środowiska rowerzystów, przy bardzo dużym zaangażowaniu Urzędu Miejskiego w Gdańsku (szczególnie należy tu wymienić nazwisko pana Antoniego Szczyta – ówczesnego dyrektora Wydziału Inżynierii Miejskiej). Środki finansowe pozyskane dzięki tej umowie pozwoliły wybudować do 2006 roku ponad 16 km dróg rowerowych spełniających już wysokie standardy bezpieczeństwa i komfortu ruchu rowerowego. Dodatkowo miasto w ramach wszystkich prowadzonych przez siebie inwestycji drogowych realizowało i realizuje również drogi rowerowe. Obowiązek taki narzuca także innym podmiotom, które budują lub przebudowują miejski układ drogowy.

Obecnie sieć wydzielonych dróg rowerowych na terenie Gdańska liczy ok. 75 km. Zgodnie z przyjętym kierunkiem rozwoju (trasy o charakterze rekreacyjnym oraz trasy o charakterze transportowym) spełniają one założenia określone w 2000 roku w opracowaniu „Koncepcja sieci tras rowerowych miasta Gdańska”, uwzględniając powiązania z systemem regionalnych i międzynarodowych tras rowerowych. Pod względem standardów technicznych projektowane są z uwzględnieniem opracowanej w 2008 roku dokumentacji pod nazwą „Aktualizacja i integracja standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej w Gdańsku, Gdyni i Sopocie”.

Jednocześnie Gdańsk wraz z pozostałymi miastami Trójmiasta planuje aplikować o środki finansowe do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 z projektem „Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej”. W ramach tego projektu na terenie Gdańska przewiduje się wykonanie 23 nowych tras rowerowych o łącznej długości ponad 56,5 km. Planuje się wykonanie 5 węzłów integrujących ze środkami komunikacji zbiorowej (kolej miejska SKM) oraz 12 głównych parkingów rowerowych. Łączna liczba miejsc postojowych ma wynieść 490. Władze Gdańska zakładają, że rozbudowa układu dróg rowerowych do 150 km przyniesie zwiększenie udziału ruchu rowerowego w systemie komunikacyjnym do 10%.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.