Spis treści

Rezultaty wdrożenia i jego replikowalność

Analizując rezultaty wdrożenia modelowej organizacji komunikacji lokalnej w powiecie dzierżoniowskim uzyskano kilka istotnych efektów. Po pierwsze na płaszczyźnie prawnej. Gminy powiatu dzierżoniowskiego wyprzedziły zapisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, której projekt został przekazany do Sejmu w kwietniu 2010 roku. Regulacja ta  porządkuje organizację transportu zbiorowego i dostosowuje nasze krajowe przepisy do unijnych. W myśl ustawy każdy organizator transportu publicznego, miejskiego czy lokalnego, będzie musiał rozdzielić funkcję przewoźnika od operatora.

Na płaszczyźnie organizacyjnej przyjęte rozwiązania umożliwiają ułożenie optymalnych rozkładów jazdy, wprowadzenie jednakowych biletów na wszystkie linie, stworzenie sprawnego systemu dystrybucji biletów, jednolitego systemu ulg i optymalizacji linii.

Ciekawym rezultatem dla mieszkańców jest tutaj jedyne w Polsce rozwiązanie, umożliwiające proste dochodzenie roszczeń z tytułu niewłaściwego wykonania usług przewozowych. Przyjęty system umożliwia również czytelne rozliczanie zadań przewozowych, jak również porównanie standardu oferowanych przez przewoźników usług. Każdy z nich wprawdzie ma swój wydzielony obszar działania, ale spotykają się wszyscy na terenie Dzierżoniowa, obsługując linie miejskie.

Nie można zapomnieć o rezultatach finansowych. Przede wszystkim w wyniku zorganizowania przetargów osiągnięto niską stawkę za wozokilometr. Niewiele kosztuje również wyłoniona w drodze przetargu firma kontrolująca bilety. Operator zapłacił za jej usługi za pierwsze sześć miesięcy 2010 r. kwotę 2800 zł. Uporządkowano również kwestię dopłat do tzw. wozokilometrów. Obecnie każda gmina płaci jednakową stawkę. Dopłaty te w porównaniu z innymi gminami w Polsce nie są duże, gdyż około 60-65% kosztów pokrywają ceny biletów. Przyjęcie zasady równego pokrywania kosztów przez wszystkich odbiorców usług, umożliwia dość precyzyjne zaplanowanie środków na komunikację przez poszczególne gminy w budżetach na następny rok.

***

Dopracowanie tak prostego i spójnego systemu komunikacji miejskiej i lokalnej w powiecie dzierżoniowskim trwało cztery lata. Tyle czasu pracowała komisja złożona z przedstawicieli gmin, przygotowując spójne prawnie i organizacyjnie rozwiązanie, zarazem zgodne z regulacjami prawa unijnego. Są to wystarczające argumenty, żeby te rozwiązania jak najszybciej zastosować w samorządach borykających się z podobnymi problemami. Doświadczenia te powinny zainteresować szczególnie te gminy, na obszarze których funkcjonuje transport miejski i lokalny, organizowany i zarządzany przez różne podmioty i różnych przewoźników.

Materiał jest z cyklu działań informacyjnych związanych z promowaniem różnego rodzaju dobrych praktyk z zakresu zarządzania poszczególnymi sektorami usług, jakimi zajmują się jednostki samorządu terytorialnego. Cykl materiałów prezentujących dobre praktyki jest publikowany w internetowym Dzienniku „Warto wiedzieć”, którego wydawcą jest Związek Powiatów Polskich. Zapraszamy do lektury „Dobra praktyka: Modelowy przykład organizacji komunikacji miejskiej i lokalnej

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.