Spis treści

Każda ze zrealizowanych w programie inwestycji jest monitorowana pod względem osiąganych efektów przez trzy lata od chwili jej zakończenia. Wskaźniki określające spadek zdarzeń i ich ofiar w stosunku „przed” i „po” wykonaniu projektu znane są już dla trzech edycji programu, natomiast dla ostatniej edycji, która zakończyła się w zeszłym roku, gromadzone są dane.

- W tej chwili dysponujemy już bogatymi informacjami o tym, jaką w przypadku konkretnych rozwiązań uzyskujemy poprawę bezpieczeństwa ruchu pod względem spadku liczby zdarzeń i ich skutków. Do tej wstępnej oceny efektów zostało wytypowanych 375 inwestycji. W tym było 127 z zakresu poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruch drogowego,  które obejmowały zbudowane chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i drogi rowerowe (separacja ruchu), 189 to zmodernizowane skrzyżowania, a 61 to wybudowane ronda w miejsce tradycyjnych skrzyżowań. W przypadku skrzyżowań nie ocenialiśmy tych, które wyposażone zostały w sygnalizację świetlną. Stanowią one odrębną grupę projektów, którą obecnie analizujemy. Natomiast same skrzyżowania były oceniane pod względem poprawy jakości nawierzchni, m.in. uszorstnienia, a także efektów wprowadzenia dodatkowego wygrodzenia i wysp kanalizujących - mówi Marek Wierzchowski.

Zestawienie ocenianych inwestycji brd Ciągi piesze i pieszo-rowerowe: statystyki wypadkowe – suma zdarzeń w okresach „przed” o „po” Ciągi piesze i pieszo-rowerowe: statystyki wypadkowe – średnio w roku „przed” i „po”
Modernizacja skrzyżowań: statystyki wypadkowe – suma zdarzeń w okresach „przed” o „po” Modernizacja skrzyżowań: statystyki wypadkowe – średnio w roku „przed” i „po” Ronda: statystyki wypadkowe – suma zdarzeń w okresach „przed” o „po”
Ronda: statystyki wypadkowe – średnio w roku „przed” i „po”

***

Efektem realizacji Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na drogach samorządowych jest istotna poprawa bezpieczeństwa ruchu w obrębie realizowanych inwestycji. W niektórych przypadkach zestawienia statystyczne wskazują spadek tragicznych zdarzeń średnio w roku z kilkudziesięciu do kilku procent, czy nawet do ułamka procentu. Zatem pozyskanie dzięki programowi dane statystyczne z powodzeniem mogą służyć ocenie wpływu typu inwestycji na ilość i skutki zdarzeń drogowych, co jest pomocne w planowaniu rozwoju bezpiecznej sieci drogowej. W tej chwili jest to w Europie największa baza danych w zakresie inwestycji brd. Na podstawie zawartych w niej informacji można na przykład szacować wymiar poprawy bezpieczeństwa w stosunku do nakładów ponoszonych na realizację danej inwestycji.

Ponadto wykonane w programie projekty służą samorządom jako przykłady dobrych praktyk w rozwiązywaniu problemów brd. Program stanowił też szczególną mobilizację samorządów do szerszej analizy statystyki zdarzeń drogowych pod kątem likwidacji miejsc niebezpiecznych na drogach.

AS

images/stories/ir_brd/efekty-programu-likwidacji-miejsc-niebezpiecznych-na-samorzadowych-drogach/s8.jpg
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.