System eCall polega na automatycznym wezwaniu pomocy w sytuacji nastąpienia kolizji drogowej. Nie obejmuje on interwencji w przypadku pospolitych stłuczek drogowych, lecz dotyczy wypadków wymagających działań służb ratunkowych. System eCall będzie funkcjonował w oparciu o urządzenia pokładowe. Ich instalowanie planowane jest dla nowo produkowanych samochodów po 2014 roku.
Urządzenie pokładowe pracujące w systemie eCall pobierając dane poprzez GPS będzie na bieżąco monitorować położenie pojazdu. Wówczas, gdy na drodze nastąpi zdarzenie podejmie ono decyzję o uruchomieniu alarmu. Informacja o zdarzeniu przekazywana jest do punktu zgłoszeń - w Polsce nazwane Centrum Powiadamiania Ratunkowego i określane skrótem CPR. Przesyłany przez urządzenie pokładowe komunikat będzie zawierał podstawowe dane o pojeździe umożliwiające jego zidentyfikowanie w sytemie oraz stanowiące podstawę do określenia rodzaju niezbędnej pomocy. System również zwiera opcję połączenia głosowego, dzięki któremu zapewnia się kontakt z przytomnymi ofiarami zdarzenia mogącymi dostarczyć operatorowi dodatkowych informacji.
W systemie eCall przewidziano funkcjonowanie prywatnych operatorów, którzy poza wykonywaniem podstawowej usługi będą mogli świadczyć również dodatkowe, na przykład niezbędne w zarządzaniu flotą pojazdów.
Koncepcja wdrożenia systemu eCall w Polsce jest podobna do tych, jakie przyjęto w innych państwach Unii Europejskiej. Jednak dotąd nie ma formalnego, określonego dyrektywą, obowiązku wprowadzenia sytemu. Prace na tą regulacją trwają.
W systemie eCall będzie funkcjonował jednolity numer alarmowy 112. W Polsce „Koncepcja systemu 112” została jako dokument przyjęta przez Radę Ministrów 16 października 2007 r. Koncepcja ta zakłada integrację krajowego „112” z eCall oraz automatyczną reakcję na zgłoszenie zgodną z wcześniej opracowanymi procedurami. Ponadto dokument zakłada stworzenie sieci szesnastu CPR, w tym sześciu o rozszerzonej funkcjonalności informatycznej. CPR o rozszerzonej funkcjonalności informatycznej ma tę samą właściwość funkcjonalną jak standardowy CPR, jednak wyposażony będzie w kompletny zestaw serwerów, baz danych i innych urządzeń technicznych pozwalający obsługiwać większą liczbę stanowisk operatorów 112. Dzięki takiemu rozwiązaniu liczbę urządzeń technicznych w całym systemie 112 będzie można zminimalizować zachowując odpowiedni stan niezawodności systemu112. Również liczebność niezbędnego personelu technicznego będzie w ten sposób ograniczona.
Krajowy system powiadamiania ratunkowego będzie korzystał z systemu E112, czyli z platformy lokalizacyjnej zarządzanej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Będzie on wykonywał bezpłatne połączenia ratunkowe, przekazywał informacje lokalizacyjne oraz odpowiednio przekierowywał połączenia. W naszym systemie przewidziano także powołanie Centrum Nadzoru i Monitoringu Technicznego (CNiMT) oraz Centrum Szkoleniowego (CSz).
Odbiór wezwań alarmowych w CPR będzie spełniał co najmniej następujące funkcje:
- równomierne przydzielanie wezwań operatorom 112,
- wizualizacja i nadzór nad długością kolejki zgłoszeń,
- szybkie automatyczne „odpytanie” Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej (E112) o dane identyfikujące abonenta i dane lokalizacyjne,
- zapisywanie historii zgłoszeń fałszywych lub złośliwych,
- prezentacja historii zgłoszeń z danego numeru,
- wskazanie za pomocą ogólnie rozpoznawanych znaków lub symboli kraju, w którym zarejestrowany jest abonent.
Polski system 112 będzie zawierał aktualny przegląd o zalogowanych w systemie operatorach i ich znajomości języków obcych. Operator będzie mógł podjąć decyzję o:
- przekierowaniu rozmowy w ramach jednego CPR innemu operatorowi 112, który biegle włada językiem dzwoniącego obcokrajowca,
- utworzeniu „rozmowy konferencyjnej” z operatorem 112 innego CPR,
- utworzeniu „rozmowy konferencyjnej” z tłumaczem spoza CPR.
System 112 umożliwi w razie potrzeby, przekserowanie rozmowy lub utworzenie rozmowy konferencyjnej między CPR lub dyspozytorami. System 112 będzie oparty na standardowych technologiach informatycznych. Umożliwi też komunikację z innymi systemami zewnętrznymi (wymiana dokumentów w sieci LAN/WAN za pomocą europejskich standardów wymiany danych). Wszystkie rozmowy w ramach systemu 112 będą rejestrowane, z możliwością wyszukiwania i odtwarzania zarejestrowanych rozmów.
Oprac. AS
Materiał na podstawie wystąpienia Tomasza Kamińskiego z Instytutu Transportu Samochodowego podczas IV Polskiego Kongresu Inteligentnych Systemów Transportowych, który obradował w Warszawie w dniach 25-26 maja 2011 r. Instytut Transportu Samochodowego, jako lider w konsorcjum z Instytutem Łączności i Automex, prowadzi projekt badawczy pt. „Opracowanie metodyki badawczej systemu automatycznego powiadamiania o wypadkach drogowych eCall”.