Spis treści

Porozumienie BiaLubOl dla bezpieczeństwaProjekt pt. „Trans – BiaLubOl. Poprawa bezpieczeństwa na drogach w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko–mazurskim” miał na celu poprawę stanu gotowości do interwencji jednostek Państwowej Straży Pożarnej w województwach wymienionych jego w tytule. Celem strategicznym było podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego na najbardziej obciążonych szlakach w Polsce Wschodniej poprzez usprawnienie ratownictwa drogowego w województwach uczestniczących w projekcie. W ten sposób projekt realizował podstawowe założenie priorytetu VIII Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe, działanie 8.1 Bezpieczeństwo ruchu drogowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z którego pochodziły środki na sfinansowanie tego przedsięwzięcia.

Idea przygotowania projektów, skierowanych do współfinansowania z unijnych funduszy, a służących podniesieniu gotowości jednostek do akcji powstała w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej. Koncepcja polegała na objęciu wszystkich komend w regionach odpowiednio je grupując i powierzając im w ten sposób realizację danego projektu. W przypadku „Trans – BialLubOl” w realizację projektu były zaangażowane: Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku, Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Lublinie oraz Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Olsztynie. KW PSP w Białymstoku pełniła rolę lidera, natomiast pozostałe dwie komendy uczestniczyły w projekcie jako partnerzy. Współpracę komend PSP uregulowało porozumienie zawarte przez nie 18 listopada 2008 r. Szczegółowy zakres obowiązków poszczególnych partnerów zapisano w studium wykonalności projektu. Niebagatelne znaczenie w harmonijnym partnerstwie miały wcześniejsze kontakty tych trzech Komend Wojewódzkich PSP, jako jednostek działających w sąsiednich regionach i w obszarze północno-wschodniej Polski.

Umowa o dofinansowanie przedsięwzięcia została podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych 21 sierpnia 2009 roku. Stronę realizatorów projektu reprezentował zastępca Podlaskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku st. bryg. Andrzej Uścinowicz. Całkowity koszt projektu wynosił około 8,8 mln zł, zaś kwota dofinansowania z Unii Europejskiej to blisko 7,5 mln zł. Zakończenie projektu wyznaczono na drugi kwartał 2010 r. Tymczasem udało się cały projekt w zakresie finansowo-rzeczowym zamknąć już z końcem 2009 roku. W tej chwili rozpatrywany jest już wniosek o płatność końcową.

Refundacja środków finansowych dokonywana jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wydatki poniesione na realizację projektu przez poszczególnych partnerów stanowi KW PSP w Białymstoku w kwocie blisko 2,2 mln zł, KW PSP w Lublinie – 3,9 mln zł, natomiast KW PSP w Olsztynie – 2,6 mln zł. Dodatkowo KW PSP w Białymstoku poniosła koszty związane z przygotowaniem projektu, jego zarządzaniem i promocją.

Projekt obejmował zakup 8 średnich samochodów ratowniczo–gaśniczych z modułem ratownictwa drogowego, 2 ciężkich samochodów ratowniczo–gaśniczych z modułem ratownictwa drogowego oraz 2 ciężkich samochodów ratownictwa technicznego.

Sprzęt zakupiony przez Komendę Wojewódzką PSP w Olsztynie (2 ciężkie samochody ratownictwa technicznego) został przekazany w użytkowanie Komendom Miejskim Państwowej Straży Pożarnej w Olsztynie i w Elblągu. Sprzęt zakupiony przez KW PSP w Lublinie (6 pojazdów) przekazano w użytkowanie Komendom Powiatowym PSP w Chełmie, Biłgoraju, Lubartowie, Łęcznej, Parczewie, Puławach. Natomiast sprzęt zakupiony przez KW PSP w Białymstoku (4 pojazdy) otrzymały w użytkowanie Komendy Powiatowe PSP w Augustowie, Bielsku Podlaskim, Sokółce, Zambrowie.


Przygotowanie niezbędnej dokumentacji przetargowej oraz przeprowadzenie przetargów zgodnie z prawem zamówień publicznych należało do zadań osób zajmujących w poszczególnych zespołach projektowych stanowiska ds. zamówień publicznych. Sprzęt ratowniczo-gaśniczy został wykonany oraz dostarczony zgodnie ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Zakupy sprzętu zrealizowano w ramach 4 przetargów nieograniczonych. Za odbiór techniczny pojazdów odpowiedzialni byli specjaliści ds. wyposażenia bądź opracowania specyfikacji technicznej (w zależności od zespołu projektowego). Dostawca sprzętu został zobligowany do przeprowadzenia szkolenia z zakresu obsługi i prowadzenia pojazdów oraz obsługi urządzeń. KW PSP Białystok zawarła umowę na dostawę sprzętu z firmą „Piotr Wawrzaszek, Inżynieria Samochodów Specjalnych” w Bielsku Białej, KW PSP Olsztyn podpisała umowę z firmą „Pojazdy Specjalistyczne, Zbigniew Szczęśniak” w Bielsku Białej, natomiast KW PSP Lublin na dostawę pojazdów pożarniczych zawarła umowę z firmą „Pojazdy Specjalistyczne, Zbigniew Szczęśniak” w Bielsku Białej.

Straż pożarna - wóz strażacki Straż pożarna - wóz strażacki Straż pożarna - wóz strażacki
Straż pożarna - wóz strażacki Straż pożarna - wóz strażacki Straż pożarna - wóz strażacki

Zakupione pojazdy spełniają wymagania norm PN-EN 1846-1:2000, PN-EN 1846-2:2001, oraz spełniają polskie przepisy o ruchu drogowym dotyczące pojazdów uprzywilejowanych zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, w tym wymagania wynikające rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia lub mienia, a także zasad wydania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania. Samochody ponadto spełniają „Wymagania szczegółowe dla samochodów ratowniczo-gaśniczych KG PSP”, opracowane przez Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej.

AS

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.