ETAP II: Prace przygotowawcze do wydania znowelizowanych „Warunków technicznych”.
Opiniowanie wewnątrzresortowe i międzyresortowe, zgodnie z procedurą ustaloną przez Departament Prawno–Legislacyjny Ministerstwa Infrastruktury. Korekta projektu i wydanie rozporządzenia.
Oczekuje się, że w wyniku nowelizacji znajdą rozwiązanie takie problemy jak:
- dobór przekroju poprzecznego dróg ekspresowych,
- zwiększenie wysokości skrajni na drogach klasy A, S i GP do 5, 0 m,
- uściślenie zasad kształtowania ramp drogowych,
- uszczegółowienie funkcji jezdni zbierająco-rozprowadzających i jezdni „serwisowych”,
- wskazanie możliwości lokalizacji MOP w węzłach dróg ekspresowych,
- zasady rozbudowy przekroju dróg dwujezdniowych,
- warunki lokalizacji zjazdów publicznych,
- definicja obszaru skrzyżowania, węzła,
- definicja obszaru oddziaływania skrzyżowania, węzła,
- dopuszczenie stosowania przy rozbudowie i przebudowie skrzyżowań krótszych dodatkowych pasów do skrętu w lewo i w prawo,
- lokalizacja infrastruktury technicznej w pasie drogowym niezwiązanej z drogą,
- przebudowa dróg z utwardzonymi poboczami na drogi o przekroju 2+1 pasowym,
- aktualizacja wymagań widoczności na drogach, skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych.
Równolegle z nowelizacją „Warunków technicznych” należy prowadzić prace na nowym systemem przepisów techniczno-budowlanych. Bazą wyjściową powinna być koncepcja takiego systemu opracowana przez PSWNA w 2007 roku [5, 6, 8] na podstawie analizy dotychczasowego stanu w polskim drogownictwie oraz funkcjonowania systemów przepisów technicznych w wybranych krajach UE o uporządkowanej gospodarce drogowej. W koncepcji tej przedstawiono nową strukturę i hierarchię przepisów technicznych oraz procedury zapewniające ciągłe monitorowanie i doskonalenie systemu.
Wnioski:
- Nowelizacja obowiązujących przepisów techniczno-budowlanych jest zadaniem trudnym, nie tylko ze względu na obszerność problematyki i znaczący postęp w ciągu ostatnich 10 lat w drogownictwie, ale także formalne zobowiązania wynikające z konieczności ich notyfikacji w Komisji Europejskiej.
- Nowelizacja nie może być dziełem autorskim, a musi stanowić kompromis wypracowany w wyniku żmudnych dyskusji z przedstawicielami biur projektowych, organów przedstawicielskich zarządców dróg, stowarzyszenia zawodowe, instytuty badawcze i akademickie, wykonawców. Prace nad nowelizacją rozporządzenia powinny być jawne i dostępne dla wszystkich zainteresowanych np. w formie internetowego forum dyskusyjnego, które umożliwi szeroką dyskusję oraz zebranie uwag, postulatów i opinii, a także rozpropaguje projekt rozporządzenia. Jest to nowoczesny, najtańszy i najefektywniejszy sposób prowadzenia środowiskowych konsultacji i uzgodnień, umożliwiający uzyskanie szerokiej akceptacji merytorycznej i formalnej zakresu niezbędnych zmian.
- Nowelizację trzeba zrobić dobrze, bo będzie obowiązywać przez najbliższe 5 lat. A w ciągu tych 5 lat wybudujemy bardzo dużo dróg i wszyscy chcemy by były lepsze niż obecne. Oczekiwaną, jakość można uzyskać jedynie w wyniku wypracowania przez kompetentny zespół specjalistów lepszego rozporządzenia, opiniowanego i przedyskutowanego w gronie przedstawicieli projektantów, pracowników instytutów, zarządców dróg oraz przedsiębiorstw budowlanych.
dr hab. inż. Tadeusz Sandecki
profesor w Politechnice Warszawskiej
Transprojekt - Warszawa
Zagadnienie to było przedstawiane podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo Technicznej „Projektowanie i zarządzanie drogami - zasady, dobre praktyki, efektywność”, SITK O/Kraków, 23-25 września 2009 r., Zakopane.
Literatura:
[1] Rozporządzenie MTiGM z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Dz. U. Nr 43/1999, poz.430.
[2] Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Część II: Zagadnienia techniczne. GDDKiA, Transprojekt-Warszawa, 2002.
[3] Mieszkowski P., Frasik L.: Uwagi do warunków technicznych projektowania dróg. Drogownictwo, 9/2005.
[4] Gumuła A.: Teoria nie zawsze praktyczna. Magazyn Autostrady, 3/2009.
[5] Błażejowski K., Jabłoński K.: Projekt nowego systemu przepisów technicznych w drogownictwie. Praca niepublikowana wykonana w 2007 roku w PSWNA na zlecenie IBDiM/GDDKiA.
[6] Błażejowski K., Jabłoński K.: Propozycja nowego systemu przepisów w drogownictwie. Drogownictwo, 10/2008.
[7] NIK o zjazdach drogowych i dostępie do dróg publicznych. Polskie Drogi, 6/2009.
[8] Forum Przygotowania Inwestycji. Rekomendacje i wnioski. Drogownictwo, 8/2009.
- «« poprz.
- nast.
Po co budować i za kilka lat zmieniać ? Może spróbować od razu zbudować dobrze (wg nowoczesnych ale już sprawdzonych technologii)? Jeżeli ze zmianami poczekamy jeszcze 2-3 lata wszystkie autostrady będą już zaprojektowane a znaczna ich cześć zbudowana. Wtedy możemy sobie przepisy zmieniać - będą one dotyczyły dróg o niższych klasach. Czy rozpoczynając program budowy dróg w Polsce nikt nie pomyślał o tym aby konieczności wcześniejszego "unowocześnienia" (dostosowania ich do obecnego poziomy wiedzy technicznej) przepisów dotyczących strony technicznej budów. A zrobiono to po polsku " na koń, szabelka i... jakoś to będzie". Życzę owocnych konsultacji przez najbliższe 20 (?) lat.