Ministerstwo Infrastruktury przystąpiło do opracowania zupełnie nowej struktury przepisów techniczno-budowlanych, które docelowo zastąpią przepisy nowelizowanych rozporządzeń.
Realizowane w ramach zamówienia publicznego opracowanie szczegółowych warunków technicznych projektowania, realizacji, eksploatacji i utrzymania dróg publicznych pozwoli w perspektywie około dwóch-trzech lat na określenie nowoczesnych i jednoznacznych wymagań technicznych w drogownictwie.
Jednak do tego czasu, w związku z nieścisłością i niedoskonałością obowiązujących przepisów zawartych w obecnie obowiązujących rozporządzeniach, a mogących mieć negatywny wpływ na realizację toczących się inwestycji, zaszła pilna potrzeba ich nowelizacji.
Nowelizowane rozporządzenia zawierają w sobie przede wszystkim korekty, doprecyzowania i uszczegółowienia obowiązujących przepisów. Celem nowelizacji nie było wprowadzanie nowych rozwiązań i warunków, a usunięcie niejasności i nieprawidłowości w już obowiązujących przepisach.
Proponowane zmiany wynikają przede wszystkim z doświadczeń zarządców dróg, wykonawców robót budowlanych, organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, ale także m.in. ze współpracy resortu ze służbami podległymi Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej. Istotny wpływ na przedstawione propozycje miały doświadczenia resortu właściwego ds. transportu w realizacji rządowego Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Największą grupę propozycji oparto jednak na doświadczeniach resortu wynikających z rozpatrywania wniosków o upoważnienia do udzielania zgody na odstępstwo od przepisów nowelizowanego rozporządzenia.
13 września wchodzą w życie :
1) rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
2) rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie,
3) rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych.
Zakres zmian w tych aktach wykonawczych jest ze sobą ściśle powiązany i stanowi kompleksowe rozwiązanie prawne.
Dla inwestycji drogowych, dla których ogłoszono przetarg, został złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę, o ZRID, o zatwierdzenie projektu budowlanego albo już została zgłoszona budowa, będą stosowane przepisy dotychczas obowiązujących rozporządzeń, z kilkoma wyjątkami.
Źródło: RCL
„§ 55. 1. Ze względu na wymagania techniczne i użytkowe skrzyżowania dzieli się na:
1) zwykłe – niezawierające na żadnym wlocie wyspy dzielącej kierunki ruchu lub środkowego pasa dzielącego;
2) skanalizowane – zawierające co najmniej na jednym wlocie wyspę dzielącą lub środkowy pas dzielący;
3) typu rondo – zawierające wyspę środkową, wokół której odbywa się ruch okrężny pojazdów; w przypadkach określonych w § 75 ust. 3 wyspa może być przejezdna.
Zgodnie z tym zapisem rondo nie jest już budowlą zaliczaną do skrzyżowań skanalizowanych (wyłączoną z ruchu wyspą środkową). Pod względem wymagań techniczno-budowlanych mamy osobną grupę jednopoziomowych skrzyżowań dróg publicznych skanalizowanych okrągłą lub lekko owalną wyspą środkową czego nie należy mylić z elementarnym dla ruchu drogowego skrzyżowaniem (zwykłym) w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym. Warunki dotyczą tylko rond zorganizowanych zgodnie z nakazem znaku C-12 "ruch okrężny", czyli z biegnąca już od wlotu okrężnie dookoła wyspy jednokierunkową jezdnią. Ruch okrężny to międzynarodowa nazwa ORGANIZACJI RUCHU.
Należy zwrócić uwagę, na to, że na mini-rondach wyspa ma być budowana jako przejezdna, jednak ponieważ pod względem zasad ruchu jest powierzchnią wyłączoną z ruchu, co do zasady jest przejezdna tylko dla tylnych osi, głównie długich pojazdów, podobnie jak przejezdny pierścień na rondach małych i średnich.
Nadal nie ma warunków technicznych dla rond odśrodkowych w tym spiralnych i turbinowych o podporządkowanych wszystkich wlotach, na których ruch nie odbywa się okrężnie zgodnie z nakazem znaku C-12, lecz w lewo, w prawo lub na wprost od wlotu do wylotu z prawej strony wyspy środkowej.