Spis treści

Kto udziela zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych?

Decyzję w drodze postanowienia na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, udziela bądź odmawia właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej. Czy organ może podjąć decyzję w sprawie odstępstwa bez upoważnienia ministra? Jak wynika z treści przepisu art. 9 ust. 2: „Właściwy organ, po uzyskaniu upoważnienia ministra, który ustanowił przepisy techniczno-budowlane, w drodze postanowienia, udziela bądź odmawia zgody na odstępstwo” - nie może pominąć, we wszczętym postępowaniu, etapu wnioskowania do ministra o upoważnienie do udzielenia zgody na odstępstwo. Organ musi złożyć przytaczany wniosek nawet wówczas, gdy po przeprowadzonej analizie stwierdzi brak podstaw do takiego wystąpienia. W tym miejscu zastanówmy się - czy organ administracji architektoniczno-budowlanej powinien oceniać, na podstawie złożonej przez inwestora dokumentacji (wraz z wnioskiem), czy sytuacja określona we wniosku inwestora stanowi szczególnie uzasadniony przypadek. Jak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 24 kwietnia 2009 r. sygn. akt  II SA/Lu 707/08: „Organ (...) ma obowiązek ocenić cały materiał dowodowy  (...)”. Wynika to również z przepisu art. 9 ust.3 pkt 2 – „szczegółowe uzasadnienie konieczności wprowadzenia odstępstwa”. Składany przez organ wniosek do ministra musi posiadać element szczegółowego uzasadnienia, w którym wyczerpująco określi motywacje przesłanek do udzielenia odstępstwa. A zatem organ administracji ma prawo żądać od inwestora dokładnego i wyczerpującego uzasadnienia. To na inwestorze ciąży udowodnienie, że w danej sytuacji chodzi o szczególnie uzasadniony przypadek. Samo więc złożenie lakonicznego i niczym nie umotywowanego wniosku, co do zasady, jest niewystarczające (por. wyrok z dnia 22 stycznia 2009 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Warszawie sygn. akt VI SA/Wa 2321/08).

Prawdą jest, że zgodnie z art. 9 ustawy Prawo budowlane, formalnie wniosek składa ministrowi organ właściwy do wydania pozwolenia na budowę, ale informacje w nim zawarte czerpie z materiałów nadesłanych przez inwestora. W praktyce zdarza się, że treść wniosku inwestora stanowi wkład do wniosku organu administracji do ministra.

Podsumowanie

Sytuacje nietypowe wymuszające na inwestorach projektowanie z naruszeniem przepisów techniczno-budowlany zdarzały się i będą się zdarzać dalej. Nie sposób określić we wspomnianych przepisach wszystkich zdarzeń, na jakie się może napotkać projektant w trakcie projektowania. Przepisy techniczno-budowlane muszą być na tyle uniwersalne i czytelne, aby można było je stosować w każdych standartowych przypadkach. Nie uniknie się kolizji, ale poprzez zastosowanie rozwiązań zamiennych należy optymalizować niekorzystne skutki odstępstwa.

Arkadiusz Woźniak
Ministerstwo Infrastruktury
Departament Dróg i Autostrad

Literatura:
1. Prawo budowlane. Komentarz - Z. Niewiadomski, CH.Beck Warszawa 2007 f.
2. System Informacji Prawnej LEX

Materiał został przygotowany na LIII Techniczne Dni Drogowe – Ossa, 3-5 listopada 2010 r. oraz opublikowany w zeszycie Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP – organizatora tego spotkania.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.