Prawo

Przygotowany przez resort infrastruktury i rozwoju projekt zmiany rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem jest rozwiązaniem spełniającym część oczekiwań środowisk inżynierskich i użytkowników dróg. W konsultacjach tego aktu taką opinię wyraziło Stowarzyszenie Klub Inżynierii Ruchu. Zdaniem tej organizacji zmiana przepisów daje szansę na rozwiązanie szeregu problemów z jakimi borykają się zarządcy dróg oraz kierujący pojazdami. Niemniej Stowarzyszenie KLIR zgłosiło kilka uwag do projektu rozporządzenia. Stowarzyszenie uważa, że ich uwzględnienie w regulacji przyczyni się do stworzenia przepisów efektywniej służących procesowi zarządzania ruchem.

Zakończyły się konsultacje społeczne przygotowanego w Ministerstwie Sprawiedliwości projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten zawiera pakiet propozycji mających na celu efektywniejszą walkę z pijanymi kierowcami.

Trybunał Konstytucyjny uznał, że przepis art. 34 ust. 2 ustawy z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 90, poz. 594 z późn. zm.), dotyczący opłaty od skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jest niezgodny z  art. 45 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3, art. 77 ust. 2 i art. 78 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie internetowej opublikował gotowy wzór umowy w sprawie zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych obiektu liniowego w rozliczeniu kosztorysowym. Wzór umowy powstawał przy udziale zaproszonych do jego tworzenia instytucji publicznych działających jako zamawiający oraz organizacji zrzeszających wykonawców. Stanowi on wynik względnego kompromisu pomiędzy z jednej strony stanowiskami zamawiających udzielających zamówień na podobne roboty budowlane w oparciu o ich praktykę i doświadczenie, a z drugiej strony doświadczeniami wykonawców z realizacji tego typu zamierzeń inwestycyjnych.

Nowa dyrektywa klasyczna (2014/24/UE) w sprawie zamówień publicznych wprowadziła szereg zmian w dotychczasowych przepisach. Dyrektywa opublikowana 28 marca br. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria L, wejdzie w życie  po 20 dniach od tej daty. Termin implementacji do przepisów prawa krajowego musi nastąpić w ciągu 24 miesięcy od daty ich wejścia w życie.

W lutym Rada Unii Europejskiej przyjęła nowe dyrektywy w zakresie zamówień publicznych w sprawach: zamówień publicznych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE uchylająca dyrektywę 2004/18/WE w sprawie procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi), udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE uchylająca dyrektywę 2004/17/WE), udzielania koncesji (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE).