W 2017 roku na drogach UE zginęło ponad 25 tys. osób, a 135 tys. odniosło poważne obrażenia. W pewnym stopniu zapobiegać temu mogą nowe technologie, takie jak inteligentne wspomaganie prędkości i zaawansowany system hamowania awaryjnego, które będą musiały być instalowane w nowych pojazdach od maja 2022 roku.
- Przepisy te torują drogę do uratowania tysięcy istnień ludzkich w nadchodzących latach - powiedziała sprawozdawczyni Parlamentu Róża Thun. - Zawsze koncentrowaliśmy się na bezpieczeństwie użytkowników dróg, zwłaszcza tych najbardziej narażonych.
Rozporządzenie wprowadza zaawansowane systemy, które pomagają użytkownikom samochodów, a nie tylko ich informują.
Nowe przepisy będą wymagały wprowadzenia prawie 30 różnych systemów w pojazdach różnych typów. Większość technologii stanie się obowiązkowa w maju 2022 r. dla nowych modeli (samochodów, które jeszcze nie zostały zaprojektowane), a od maja 2024 r. dla wszystkich istniejących modeli.
Według szacunków, inteligentny system wspomagania prędkości (ISA) mógłby zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach UE o 20%.
- ISA poinformuje kierowcę w przypadku przekroczenia limitu prędkości. Pozwoli to nie tylko poprawić bezpieczeństwo, ale również pomoże kierowcom uniknąć mandatów za jazdę z nadmierną prędkością - powiedziała Thun.
Inne zaawansowane systemy ratowania życia, które mają zostać wprowadzone w nowych pojazdach, obejmują: automatyczne hamowanie, zaawansowane systemy ostrzegania kierowcy o senności i rozproszeniu uwagi, utrzymania pasa ruchu, kamery i czujniki cofania, ułatwianie instalacji blokad alkoholowych oraz zatrzymania awaryjnego.
Na wniosek Parlamentu Europejskiego, wszystkie pojazdy będą wyposażone w rejestratory danych o zdarzeniach (czarne skrzynki), w których przechowywane będą krytyczne dane dotyczące wypadku na kilka sekund przed zderzeniem. Będą one dostarczać kluczowych informacji na potrzeby analizy wypadków i ograniczania liczby wypadków w przyszłości.
Nowe przepisy poprawiają również wymogi w zakresie bezpieczeństwa biernego, w tym testy zderzeniowe (przednie i boczne), jak również szyb przednich w celu złagodzenia ciężaru obrażeń pieszych i rowerzystów. Ulepszona zostanie również homologacja typu opon w celu badania zużycia opon.
Ciężarówki i autobusy będą musiały być projektowane i montowane w taki sposób, aby szczególnie zagrożeni użytkownicy dróg, tacy jak rowerzyści i piesi, byli bardziej widoczni dla kierowcy. Wszystkie duże pojazdy będą również wyposażone w zaawansowane funkcje, takie jak ostrzeganie przed kolizją pieszych i rowerzystów oraz system martwego pola. Technologia "bezpośredniego widzenia" powinna być stosowana od listopada 2025 roku.
Umowa tymczasowa musi jeszcze zostać potwierdzona przez ambasadorów państw członkowskich, a 2 kwietnia - przez Komitet Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów. Zostanie on następnie przekazany w całości Parlamentowi i Radzie Ministrów UE do ostatecznego zatwierdzenia.
Źródło: PE