edroga102W 2017 roku na drogach UE zginęło ponad 25 tys. osób, a 135 tys. odniosło poważne obrażenia. W pewnym stopniu zapobiegać temu mogą nowe technologie, takie jak inteligentne wspomaganie prędkości i zaawansowany system hamowania awaryjnego, które będą musiały być instalowane w nowych pojazdach od maja 2022 roku.

 

- Przepisy te torują drogę do uratowania tysięcy istnień ludzkich w nadchodzących latach - powiedziała sprawozdawczyni Parlamentu Róża Thun. - Zawsze koncentrowaliśmy się na bezpieczeństwie użytkowników dróg, zwłaszcza tych najbardziej narażonych.

Rozporządzenie wprowadza zaawansowane systemy, które pomagają użytkownikom samochodów, a nie tylko ich informują.

Nowe przepisy będą wymagały wprowadzenia prawie 30 różnych systemów w pojazdach różnych typów. Większość technologii stanie się obowiązkowa w maju 2022 r. dla nowych modeli (samochodów, które jeszcze nie zostały zaprojektowane), a od maja 2024 r. dla wszystkich istniejących modeli.

Według szacunków, inteligentny system wspomagania prędkości (ISA) mógłby zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach UE o 20%.

- ISA poinformuje kierowcę w przypadku przekroczenia limitu prędkości. Pozwoli to nie tylko poprawić bezpieczeństwo, ale również pomoże kierowcom uniknąć mandatów za jazdę z nadmierną prędkością - powiedziała Thun.

Inne zaawansowane systemy ratowania życia, które mają zostać wprowadzone w nowych pojazdach, obejmują: automatyczne hamowanie, zaawansowane systemy ostrzegania kierowcy o senności i rozproszeniu uwagi, utrzymania pasa ruchu, kamery i czujniki cofania, ułatwianie instalacji blokad alkoholowych oraz zatrzymania awaryjnego.

Na wniosek Parlamentu Europejskiego, wszystkie pojazdy będą wyposażone w rejestratory danych o zdarzeniach (czarne skrzynki), w których przechowywane będą krytyczne dane dotyczące wypadku na kilka sekund przed zderzeniem. Będą one dostarczać kluczowych informacji na potrzeby analizy wypadków i ograniczania liczby wypadków w przyszłości.

Nowe przepisy poprawiają również wymogi w zakresie bezpieczeństwa biernego, w tym testy zderzeniowe (przednie i boczne), jak również szyb przednich w celu złagodzenia ciężaru obrażeń pieszych i rowerzystów. Ulepszona zostanie również homologacja typu opon w celu badania zużycia opon.

Ciężarówki i autobusy będą musiały być projektowane i montowane w taki sposób, aby szczególnie zagrożeni użytkownicy dróg, tacy jak rowerzyści i piesi, byli bardziej widoczni dla kierowcy. Wszystkie duże pojazdy będą również wyposażone w zaawansowane funkcje, takie jak ostrzeganie przed kolizją pieszych i rowerzystów oraz system martwego pola. Technologia "bezpośredniego widzenia" powinna być stosowana od listopada 2025 roku.

Umowa tymczasowa musi jeszcze zostać potwierdzona przez ambasadorów państw członkowskich, a 2 kwietnia - przez Komitet Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów. Zostanie on następnie przekazany w całości Parlamentowi i Radzie Ministrów UE do ostatecznego zatwierdzenia.

Źródło: PE

Komentarze  
Andrzej
0 #1 Andrzej 2019-03-28 15:43
Oczywiscie to jest wlasciwy kierunek ale jak zwykle jest "jedno ale".. Otoz ten kierunek dowodzi ze glownym winowajaca jest czlowiek i to wlasnie za niego "eksperci" z UE powinni sie zabrac.Czy to robia? Absolutnie NIE!! Tzn sa kraje w ktorych juz dawno miejscowi especi doszli do wniosku ze zeby ograniczyc ilosc wypadkow ciezkich i smiertalnych nalezy zabrac sie za taka budowe drog ktora wyeliminuje, wybaczy badz tez niemozliwi bledy kierowcow ale jednoczescnie na kierowcow nalozona bardzo restrykcyjne kary za wszelkie niebzepieczne zachowania.Stad tez "eksperci" z UE powinni sie zastanowic dlaczego np w Norwegii rocznie gine teraz ok 100 osob, dlaczego Szwecja ma podobne statystyki a dlaczego chociazby Polska ma ..to co ma. Pomijam juz Grecje czy Bulgarie.Bo to ze w UE ginie 25 tys osob rocznie to wina-glownie- kierowcow i to ich trzeba zdyscyplinowac.I to nie marchewka ale bardzo srogim batem jak robia to np Skandynawowie. W Bulgarii jazda bez pasa to absolutna normalka, w Grecji jazda bez kasku na motocyklu -nawet po autostradzie- to powszedniosc.O motorowerach czy skuterach nie wspomne. Pasy tez tam powinny byc jako opcja dodatkowa przy zakupie samochodu bo prawie nikt nie zapina.I tak by mozna mnozyc. I co robi UE w tej materii??Ano NIC!!! Podobnie jak kazdy kolejny polski nie-rzad. Sprawili sobie Krajowa Bezrade BRD i uwazaja ze maja czyste rece.A Bezrada ktora jest uzalezniona od Miniserstwa Infrastruktury i Niedorozwoju skacze tak jak jej zagraja. Smiem twierdzic ze ludzie tam zatrudnieni wiedza o BRD tyle co kazdy przecietny Kowalski badz "ekspert" z UE (bo to na jedno wychodzi). Wiec pies sobie poszczeka a karawna i tak pojdzie dalej.I jak ginelo 25000 osob tak bedzie ginelo..
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.