Drogi i mosty

Listy rankingowe nowego NPPDLUrzędy wojewodów ogłosiły listy rankingowe wniosków na finansowanie z budżetu państwa dróg powiatowych i gminnych w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój”. Wnioskodawcy mają czas w listopadzie na złożenie zastrzeżeń do propozycji list. Łącznie wpłynęło 914 wniosków spełniających wymogi formalne, w tym 643 dotyczyły dróg gminnych, a 271 – powiatowych. Największą ilość wniosków zgłosiły samorządy z województwa mazowieckiego.

Budowlane wojny cenowe jeszcze co najmniej dwa lataPogarszająca się koniunktura w branży budowlanej i oczekiwana mniejsza liczba zleceń ze strony sektora publicznego zmuszają firmy budowlane do dalszego konkurowania ceną w postępowaniach przetargowych. Według przedstawicieli firm budowlanych, praktyka taka może potrwać nawet do końca bieżącej perspektywy unijnej. Negatywne skutki takiej polityki odczują wszyscy uczestnicy procesu inwestycyjnego, z zamawiającymi włącznie.

Drogi dobre i trwałeNawierzchnie z mieszanek mineralno-asfaltowych z lepiszczem gumowo-asfaltowym są trwalsze, odporniejsze na powstawanie spękań zmęczeniowych i spękań odbitych, charakteryzują się mniejszą wrażliwością temperaturową oraz większą odpornością na starzenie. Ponadto są odporniejsze na koleinowanie. Poza tym ich niebagatelną zaletą jest niższy koszt utrzymania.

Zrównoważony rozwój a drogi cz. IIIZmieniając zakres rozważań, ale utrzymując ich kontekst przeanalizujmy stan przepustów kolejowych pokazanych na fot. 7-8. W zakresie obowiązków administracji mostowej jest dokonywanie systematycznej kontroli funkcjonowania obiektów, a zaniedbania w tym zakresie mają wymiar negatywny. Zamieszczone poniżej zdjęcia mogą wywołać wrażenie niedostatecznej dbałości o ich funkcjonalność i stan ogólny, jednakże z drugiej strony środowiskowe zintegrowanie wlotów przepustów z naturalną przyrodą w miejscu ich lokalizacji wypełnia wszystkie kryteria prawidłowych przejść dla zwierząt. Pojawiają się zatem nowe odniesienia do prac utrzymaniowych i w konsekwencji musimy przewartościować nasze dotychczasowe oceny i dopuścić kontrolowany stan technicznego nieporządku.

Zrównoważony rozwój a drogi cz. IIW zakresie mostownictwa rozwijana jest problematyka estetyki mostów, gdzie te monumentalne lub zwykłe obiekty są analizowane od strony architektonicznej. W tym zakresie wypracowano kanon pozwalający z grubsza stwierdzić czy most jest ładny czy też nie. Wydaje się, że dochodzi nowa grupa czynników kształtujących pojęcia estetyczne którą można skrótowo nazwać – zgodność z otaczającą naturą.

Zrównoważony rozwój a drogi cz. IKoncepcja rozwoju zrównoważonego powoli upowszechnia się w polskim społeczeństwie. Chociaż jej narodziny związane są z działającą w latach 80. komisją ONZ kierowaną przez dr Gro Harlem Brutland (1983-1987 World Commission on Environment and Development), a zapis o kierowaniu się zasadą zrównoważonego rozwoju funkcjonuje w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej od roku 1997, to dopiero wejście do Unii Europejskiej sprawiło, że także w Polsce dostrzega się problemy ekorozwoju i wynikające stąd obowiązki. Definicję rozwoju zrównoważonego można sformułować następująco: bieżący rozwój społeczny nie może ograniczać możliwości rozwoju przyszłych pokoleń. Pod tym pojęciem kryją się różne szczegółowe problemy jak: zasobów ludzkich, bezpieczeństwa żywności, gatunków i ekosystemów, energetyki, przemysłu, gospodarki międzynarodowej, w tym problemy środowiskowe oraz transportowe (komunikacyjne).