Drogi i mosty

Funkcjonalność przekazów wizualnych w środowisku drogi cz. IPrzekazy wizualne w środowisku drogi pełnią różne funkcje. Mogą to być przekazy niezamierzone, czyli informacje emitowane przez różne składowe elementy drogi. Są to podstawowe przekazy płynące z jezdni, krawężników, poboczy, z ich wyglądu, kształtu itp., warunkujące poruszanie się pojazdem. Należałoby w tym miejscu wspomnieć też innych użytkowników drogi, którzy swoją obecnością oraz zachowaniem także tworzą sferę przekazów wizualnych – tu przekazów nieintencjonalnych.

Walory widokowe dróg (III) Nauka i praktyka w planowaniu drógMetody analizy przestrzeni widzianej, jak i analizy formy przestrzennej, postrzeganej przez człowieka w warunkach ruchu są między innymi, opracowane przez Urszulę Forczek-Brataniec w publikacji „Widok z drogi. Krajobraz w percepcji dynamicznej” [1]. Jak podkreśla U. Forczek-Brataniec, wstępem do analiz percepcji musi być określenia warunków widoczności. Dzieli się je na analizę widoczności potencjalnej - określanej na podstawie rzeźby terenu i analizę widoczności rzeczywistej, uwzględniającej pokrycie terenu. Analizy te pozwalają tworzyć tzw. mapy widoczności i ustalać tzw. chłonność widokową, czyli wskazywać potencjalne lokalizacje obiektów, które w krajobrazie należy ukryć lub wyeksponować.

Walory widokowe dróg (II) Planowanie przestrzennePojęcie „przestrzeni drogi”, używane w kontekście tematyki estetycznej krajobrazu, znacznie wykracza poza teren pasa drogowego. Obejmuje całe jej otoczenie dostępne widokowo. Problem projektowania tak określonej „przestrzeni drogi” staje się zatem nie tylko przedmiotem zainteresowania inżynierów budownictwa drogowego i inżynierii ruchu. Jest to, przede wszystkim, przedmiot planowania przestrzennego.

Walory widokowe dróg (I) Problem estetyki przestrzeniProjektowanie dróg kojarzone jest nieodmiennie z szeregiem problemów o charakterze funkcjonalnym, technicznym, prawnym i ekologicznym. Zagadnienia estetyczne pojawiają się na ogół na marginesie przemyśleń związanych z budową przestrzeni drogi, a najczęściej nie pojawiają się w ogóle.

Planowanie dróg wg koncepcji KPZK 2030 (III) Drogi ekspresoweNa kierunkach planowanych dróg ekspresowych są już drogi GP lub G, najczęściej w dość dobrym stanie technicznym. Są to często zabudowane odcinki dróg, utrudniające lub uniemożliwiające ich wykorzystanie do projektowania drogi ekspresowej. Inwestor podejmuje często decyzje o wykorzystaniu istniejącej drogi przebiegającej np. przez tereny leśne lub wolne od zabudowy (do projektowania drugiej jezdni drogi ekspresowej) lub o projektowaniu jej w racjonalnej odległości od drogi istniejącej.

Ochrona środowiska i walorów krajobrazowych były największym problemem drogownictwa ostatniego dziesięciolecia. Błędy występowały na wszystkich poziomach decyzji poczynając od ustaw, organizacji służb, zespołów, ocen i umiejętności wykorzystania zagranicznych doświadczeń.