Drogi i mosty

PPP w projekcie budowy wiat przystankowych w WarszawiePrzygotowania warszawskiego projektu budowy wiat przystankowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego są zaawansowane. Przedsięwzięcie jest już po etapie negocjacji z potencjalnymi partnerami stołecznego Ratusza. Projekt będzie realizowany w trybie ustawy o koncesji na roboty budowlane. W przyjętej koncepcji projektu zasadniczym zastrzeżeniem postawionym przez miasto było to, że nie będzie żadnych dopłat ze środków publicznych. Zatem wynagrodzenie partnera prywatnego – koncesjonariusza będzie pochodziło wyłącznie z prawa do eksploatacji wiat przystankowych.

Kryzys w PPP?Ogólnodostępny 3-poziomowy parking podziemny pod placem Wolności w Poznaniu został uruchomiony w ostatnim dniu maja 2006 roku. Inwestycję tę można uznać za pionierskie wdrożenie formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. W okresie przygotowań i realizacji tego obiektu nie było jeszcze regulacji prawnych dla tego typu kontraktów. Projekt oparto na zasadzie „buduj – eksploatuj – przekaż”. W efekcie Poznań ma już doświadczenia w prowadzeniu takiego przedsięwzięcia i w jego funkcjonowaniu. To było podstawą podjęcia przygotowań kolejnych inwestycji parkingowych w formule PPP.

Zrównoważony transport w świadomości kierowców cz. IIW badaniu realizowanym dla Ministerstwa Środowiska odrębnie analizowano znajomość kampanii „Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu” oraz „Europejski Dzień bez Samochodu”. Okazuje się, że Europejski Dzień bez Samochodu jest hasłem zdecydowanie częściej znanym niż Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu.

Blisko 2/3 kierowców (64%) słyszało kiedykolwiek o Europejskim Dniu bez Samochodu, podczas gdy jedynie co dwudziesty (6%) słyszał o Europejskim Tygodniu Zrównoważonego Transportu. Znajomość Europejskiego Dnia Bez Samochodu jest nieco wyższa w najstarszej grupie wiekowej (74%), u badanych kierowców z wyższym wykształceniem (77%), oraz u badanych kierowców o najwyższych dochodach (84%).

Większość polskich kierowców pokonuje samochodem krótkie dystanse, nawet do 5 km. Tłumaczą to wygodą i oszczędnością czasu. Jednak pocieszające jest to, że są skłonni zrezygnować z jazdy samochodem na rzecz komunikacji miejskiej. Dostrzegają w tym swoje korzyści zdrowotne i finansowe.

Komunikacyjne priorytety PolakówJako priorytetowe w ciągu najbliższych 10 lat aż 3/4 Polaków uznaje inwestycje w infrastrukturę drogową. Jednak okazuje się, że to nie autostrady są najważniejsze. Polacy zdecydowanie bardziej opowiadają się za modernizacją sieci dróg lokalnych, z których korzystają na co dzień.

Oczekiwania Polaków oraz uznawane społecznie za najistotniejsze kierunki rozwoju komunikacyjnego kraju w ciągu najbliższych 10 lat – to zagadnienia, które omawia raport przygotowany przez On Board PR Ecco Network na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez PBS DGA. Badanie wykonano na losowo dobranej, reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski.

Wrocławskie badania ruchuNajbardziej ruchliwi są mieszkańcy Księża, Kozanowa i Zakrzowa, w ciągu doby do Wrocławia wjeżdża 190 tys. samochodów, za najważniejsze dla komunikacja zbiorowej pasażerowie uznali modernizację istniejących i rozbudowę nowych tras tramwajowych. Ponadto mieszkańcy Wrocławia coraz chętniej jeżdżą rowerem. Takie wnioski płyną z kompleksowych badań ruchu, które przeprowadzono w 2010 i 2011 r. we Wrocławiu.