Drogi i mosty

Zieleń towarzysząca autostradom i drogom cz. ICelowe zastosowanie zieleni przydrożnej jest prawie tak stare jak istnieją drogi. Z kolei typowe aleje przydrożne rozwinęły się już w okresie baroku i niestety w wielu miejscach ten sposób podejścia do zieleni przydrożnej przetrwał do naszych czasów. Zieleń sadzona przy drogach spełnia nie tylko rolę zdobniczą, zacieniającą czy produkcyjną (pozyskiwanie drewna), ale realizuje postulaty artykułowane przez różne środowiska związane z branżą drogową oraz szeroko rozumianą przyrodniczą.

Kalibracja i weryfikacja wyników KBR narzędziami symulacyjnymi cz. IIKolejnym elementem modelowania jest rozdzielenie potencjałów ruchotwórczych na podróże realizowane między poszczególnymi rejonami komunikacyjnymi – opracowanie więźby ruchu. Ten etap ma bardzo istotny wpływ na wyniki końcowe modelu i musi być wykonany ze szczególną starannością.

Kalibracja i weryfikacja wyników KBR narzędziami symulacyjnymi cz. IWyniki Kompleksowych Badań Ruchu (KBR) stanowią podstawę do budowy modeli symulacyjnych miast. Model symulacyjny stanowi istotne narzędzie w kształtowaniu polityki transportowej miasta i w coraz większej liczbie miast polskich, modele takie są budowane lub aktualizowane - stąd duża waga wyników badań ruchu i konieczność weryfikacji ich jakości. W artykule przedstawiono strukturę modelu czterostadiowego oraz miejsce danych pozyskanych w ramach Kompleksowych Badań Ruchu w procesie budowy modelu. Szczególną uwagę poświęcono możliwościom weryfikacji wyników badań ruchu narzędziami symulacyjnymi.

Analizy modelowe w świetle zmian demograficznych, przestrzennych i ekonomicznych cz. IIPrognoza demograficzna składa się z części dotyczącej ruchu naturalnego (biologiczna) oraz z migracji (po-migracyjna). Jest zrozumiałe, że potrzebne dla prognozowania ruchu dane muszą dotyczyć obu tych części prognozy.

Analizy modelowe w świetle zmian demograficznych, przestrzennych i ekonomicznych cz. IZmiany demograficzne i przestrzenne, polegające głównie na „starzeniu się” społeczeństwa z jednej strony, oraz zmianach rozmieszczenia potencjału demograficznego z drugiej, nakazują weryfikację podejścia do badań i modelowania ruchu w dużych miastach. Dodatkowo, co naturalne, zachodzące nowe zjawiska ekonomiczne, skutkujące zmianami mobilności, objawiają się głównie zmianami ruchliwości. W efekcie rośnie ogólna ruchliwość, ale także chodzi o zmiany proporcji między podróżami związanymi z różnymi motywacjami, zmianami rozkładów przestrzennych ruchu na skutek „wynoszenia się” mieszkańców z miast. W efekcie, przez inne niż dotychczas rozwarstwienie podróży, musimy uwzględnić zjawiska, których nie badamy w ramach rutynowych metodologii KBR, żeby uzyskać dane do kalibracji modeli ruchu.

Czujniki stanu nawierzchni w drogowej meteorologiiW drogownictwie analiza warunków meteorologicznych ma wiele istotnych celów. Służy zapewnieniu bezpieczeństwa między innymi poprzez ostrzeganie o warunkach atmosferycznych i sytuacji na drogach. Jest podstawą zarządzania „zimą”, a więc decyzji w podejmowaniu działań Akcji Zima, w tym też optymalizacji kosztów z tym związanych. Ma też aspekt ekologiczny, bowiem umożliwia racjonalniejsze planowanie użycia środków uszorstniąjących i likwidujących gołoledź.

Drogowej informacji o panujących warunkach atmosferycznych dostarczają stacje meteorologiczne wyposażone w odpowiednie czujniki. Podają one takie parametry, jak temperatura zewnętrzna i temperatura nawierzchni, rodzaj i siła opadów, wilgotność itp.