Drogi i mosty

Wpływ inwestycji publicznych na atrakcyjność nieruchomości Gosport to licząca 80 tys. mieszkańców miejscowość na południu Wielkiej Brytanii, położona na wyspie w sąsiedztwie Kanału La Manche. Kiedyś było to miasteczko stanowiące bazę marynarki wojennej. Po latach świetności w tej chwili podupadło gospodarczo. Proces jego degradacji ekonomicznej i społecznej pogłębia ograniczona łączność transportowa.

Jedyne połączenie Gosport z regionem wiedzie dwujezdniową drogą A32 w kierunku Fareham. Jest ona w godzinach szczytu przeciążona i zatłoczona. Pomiędzy tymi ośrodkami kursuje spora liczba autobusów, ale grzęzną one w korkach, ponadto nie wszystkie autobusy kursowe zatrzymują się na przystanku przy dworcu kolejowym w Fareham. Podróżowanie i przesiadanie się jest więc utrudnione, wymaga dodatkowego pokonania pieszo odległości 1 km pomiędzy dworcem kolei a autobusów.

Na zlecenie estońskiego rządu i Estońskiej Komisji Zrównoważonego Rozwoju Sztokholmski Instytut Ochrony Środowiska (SEI) wykonał raport dotyczący transportu wraz z audytem CO2. Prace prowadzone były w ramach programu Power i projektu TraCit. Wzięli w nich udział również eksperci  m.in. z Uniwersytetu Technicznego w Tallinnie i Uniwersytetu w Tartu. Celem tych badań było dokonanie przeglądu obecnych i przyszłych trendów w transporcie w perspektywie do 2020 roku oraz przedstawienie rządowi Estonii rekomendacji służących redukcji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu.

Reformowane szkolnictwo wyższe cz. IIOd 2010 roku systematycznie wdrażane są kolejne przepisy prawne reformy szkolnictwa wyższego i nauki. Zmiany były niezbędne, a ich kierunek jest właściwy – ocenia prof. dr hab. inż. Elżbieta Nachlik, dziekan Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej, członek Senatu PK. Jednak wdrażana reforma budzi wiele wątpliwości i obaw. Jakich? O tym w rozmowie z prof. Elżbietą Nachlik.

Reformowane szkolnictwo wyższe cz. IOd 2010 roku systematycznie wprowadzane są kolejne regulacje prawne reformy szkolnictwa wyższego i nauki. Zmiany były niezbędne, a ich kierunek jest właściwy – ocenia prof. dr hab. inż. Elżbieta Nachlik, dziekan Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej, członek Senatu PK. Jednak wdrażana reforma budzi wiele wątpliwości i obaw. Jakich? O tym w rozmowie z prof. Elżbietą Nachlik.

- Wprowadzana reforma jest swoistą rewolucją. Jak ustawowe zapisy ją wprowadzające przekładają się na funkcjonowanie szkół wyższych: na system pracy naukowej uczelni i dydaktykę?

Badania wpływu rond na redukcję hałasu cz. IIITypowe sytuacje związane z przebudową skrzyżowań zwykłych na rondo reprezentują poniżej opisane przykłady. W ramach opracowań środowiskowych wykonywano każdorazowo szczegółowe analizy oraz pomiary dotyczące wpływu przebudowy na hałas w otoczeniu tych skrzyżowań.

Badania wpływu rond na redukcję hałasu cz. IIRozwiązania skrzyżowań w formie rond zyskują coraz większą popularność. Niewątpliwe zalety ronda dla poprawy bezpieczeństwa ruchu związane są także z zaletami dotyczącymi redukcji hałasu. Potwierdzają to zarówno badania symulacyjne jak i empiryczne.