Drogi i mosty
„Badania mieszanek mineralno-asfaltowych o obniżonej temperaturze otaczania” to tytuł pracy zleconej Politechnice Gdańskiej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Celem tego projektu jest sprawdzenie wpływu dodatków obniżających temperaturę na niektóre parametry mieszanek mineralno-asfaltowych. Projekt rozpoczęto pracami studialnymi w listopadzie 2009 r., a planowany termin ukończenia badań laboratoryjnych i terenowych na odcinkach doświadczalnych, a więc całego programu badawczego, to listopad 2011 r.
Badania laboratoryjne dotyczyły cech lepiszczy oraz cech mieszanek mineralno-asfaltowych (stabilność, odporność na działanie wody i mrozu, starzenie, koleinowanie). Zgodnie z założeniami programu badawczego testom poddano jeden typ mieszanki – beton asfaltowy do warstwy ścieralnej – produkowany zarówno z asfaltem zwykłym, jak i modyfikowanym.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
Dzisiaj w Bazylei ok. 17% podróży, w tym dojazdów do pracy, odbywa się rowerami, których jest o połowę więcej niż samochodów. Sprzyjający „miękkiemu transportowi” klimat ulic zapewnia w dużej mierze wciąż powiększana strefa „Tempo 30” (czyli ograniczenia prędkości do 30 km/h), obejmująca przede wszystkim ulice mieszkaniowe, ale niekiedy także większe ulice centrum.
- Szczegóły
- Jacek Wesołowski
Niemal 200-tysięczna Bazylea, centrum około 350-tysięcznej aglomeracji, jest historycznym miastem nad górnym Renem, wciśniętym w narożnik Szwajcarii, gdzie Niemcy spotykają się z Francją. To specyficzne położenie nie przeszkadza miastu być lokalną stolicą wielonarodowego regionu, do której już 20 lat temu dojeżdżało aż 45% wszystkich pracujących. Struktury miejskie wykraczają daleko poza granice Bazylei, wchodząc nie tylko w głąb kantonów Basel-Landschaft i Solura, ale też na teren Francji i Niemiec. Centrum, rozcięte rzeką, składa się z miasta właściwego – Grossbasel oraz z dawnego przedmieścia, Kleinbasel. Nie jest Bazylea miastem szczególnie popularnym wśród turystów, żyje przede wszystkim z przemysłu, handlu i zarządzania gospodarką.
- Szczegóły
- Jacek Wesołowski
W porównaniu do okresu sprzed wprowadzenia myta, charakter ruchu na obszarze strefy uległ znaczącym zmianom. Liczba pojazdów wjeżdżających zmniejszyła się o 21% w pierwszym roku obowiązywania opłat, liczba samochodów osobowych przekraczających kordon spadła nawet o ponad 1/3 (do ok. 130 tys.; zwiększyła się za to o ok. 7 tys. liczba taksówek, wyłączonych z płacenia myta). Ruch wewnątrz strefy zmniejszył się o 15%, zaś liczba podróży rowerowych wewnątrz niej zwiększyła się o 43%. Obciążenie ulic obwodowych zwiększyło się bardzo nieznacznie, co spełniło optymistyczne oczekiwania TfL. Kilka lat później ta wielkość powróciła nawet do stanu z 2002 r.
- Szczegóły
- Jacek Wesołowski
17 lutego 2003 r. Rada Wielkiego Londynu wprowadziła opłaty za wjazd samochodem do centralnej części miasta, znane jako „congestion charges” – opłaty za kongestię (czyli za przyczynianie się do powstawania korków). Stały się one istotnym elementem programu wyborczego pierwszego burmistrza Wielkiego Londynu, Kena Livingstone’a, po przywróceniu władz metropolitarnych w 2000 r. Pomysł wprowadzenia myta za wjazd do śródmieścia opiera się na obserwacji, że jeśli ludzie płacą za jakieś dobra lub usługi bezpośrednio, to są skłonni je używać mniej rozrzutnie.
- Szczegóły
- Jacek Wesołowski
Jak podaje Instytut Badawczy Dróg i Mostów co 3 pojazd ciężarowy poruszający się po naszych drogach jest przeciążony, a przeciążenia sięgają od 20% do 70% dopuszczalnej masy pojazdu. Powoduje to wzrost procesu niszczenia drogi od 20 do 400 razy i przyczynia się do skrócenia czasu życia nawierzchni od 50% do 150%. Te przesłanki stały się społecznym i ekonomicznym argumentem dla projektu ISKIP - Inteligentnego Systemu Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów. Był to dwuletni projekt realizowanym przez IBDiM, który zakończył się pierwszymi wdrożeniami systemu w 2010 roku. System wykorzystywany między innymi w preselekcji wskazuje prawie 100% skuteczność w wychwytywaniu pojazdów przeciążonych i przyczynia się do uzyskania od 20 do 80% spadku taboru przeciążonego w ruchu na odcinkach na których funkcjonuje.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska