Drogi i mosty

MMA w świetle wymagań normowych cz. IOd 2006 roku w zbiorze Polskich Norm funkcjonuje seria norm PN-EN 13108-x (1-8, 20, 21). Mieszanki mineralno-asfaltowe na gorąco. Wymagania. Normy o numerach od 1 do 7 (oraz wkrótce 9) dotyczą specyfikacji wymagań do różnych mma wytwarzanych i wbudowywanych na gorąco.

Praktyczne wdrożenie norm PN-EN 13108 rozpoczęło się w 2008 roku z chwilą opublikowania ich w języku polskim. Dodatkowym „przyspieszeniem” wdrożenia było zakończenie okresu przejściowego dla norm EN 13108 jako norm zharmonizowanych z dyrektywą UE o wyrobach budowlanych (CPD) z 1989 roku. Praktycznie od marca 2008 r. wszystkie mieszanki mineralno-asfaltowe na gorąco według PN-EN 13108 wprowadzone do obrotu w Polsce powinny być oznakowane CE (lub ewentualnie B).

Przywileje dla rowerzystów… tylko ścieżek brakPod koniec lutego Sejm przyjął nowelizację ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Tym samym rowerzyści zyskają sporo uprawnień i przywilejów, które poprawią i zwiększą ich bezpieczeństwo na drodze. Największy problem jednak pozostał – bardzo mała liczba ścieżek rowerowych w naszym kraju.

Największe udogodnienia wprowadzone dla rowerzystów to zgoda na jazdę parami oraz możliwość poruszania się po chodniku, w przypadku bardzo złych warunków atmosferycznych. Dużym sukcesem jest wyeliminowanie przepisów niezgodnych z konwencją wiedeńską. Teraz ustawa jasno mówi, że pojazd skręcający w drogę poprzeczną będzie musiał ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost. Dlaczego zatem polscy cykliści nie mają zbyt wielu powodów do zadowolenia? Powodem jest wciąż niewystarczająca liczbę ścieżek rowerowych. Najgorsza sytuacja jest w województwie podlaskim, opolskim i lubelskim. Najwięcej ścieżek rowerowych mają natomiast mieszkańcy województwa małopolskiego, śląskiego oraz podkarpackiego

GPS w trosce o drogiW powiecie brzezińskim funkcjonuje system kontrolno-monitorujący oraz lokalizacyjny pojazdów GPS, wykorzystywany w pracach związanych z zimowym utrzymaniem dróg. Wdrożenie systemu, przy niewielkim nakładzie kosztów, pozwala pracownikom biura Zarządu Dróg sprawdzać, poprzez internet, wykonywanie przez zleceniobiorców powierzonej im pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod kontroli prezentowana praktyka jest tańsza i nie wymaga zaangażowania dodatkowego personelu.

Powiat brzeziński (woj. łódzkie) zarządza 130 kilometrami dróg powiatowych. Pełną opiekę nad tymi drogami sprawuje specjalnie wyodrębnione Biuro Zarządu Dróg i Biuro ds. Funduszy Pomocowych. Podstawowe prace na drogach wykonuje specjalnie utworzona grupa interwencyjna, natomiast prace związane z bieżącym utrzymaniem dróg zostały powierzone podmiotom zewnętrznym w drodze przetargu.

Aspekty projektowania drogowych barierDrogowe bariery ochronne, bariery i poręcze na obiektach mostowych, poduszki zderzeniowe (osłony energochłonne) należą do rodzaju czynnych urządzeń brd. Zasadniczym celem stosowania systemów drogowych barier ochronnych jest ochrona zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego oraz zapewnienie bezpieczeństwa osób i budowli znajdujących się w otoczeniu drogi. Bariery ochronne można stosować jedynie wtedy, gdy ich brak mógłby mieć bardziej negatywne skutki dla osób przebywających w pojeździe oraz dla osób i obiektów znajdujących się w obszarze zagrożonym, niż w przypadku zastosowania barier.

ZDW chcą własnych wytycznych stosowania barier drogowychZarządy dróg wojewódzkich podjęły inicjatywę samodzielnego przygotowania dokumentu wzorowanego na „Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych na drogach krajowych”, który odpowiadałby specyfice i potrzebom zarządzanych przez nich sieci. Wcześniej dokonana analiza przepisów wskazuje, że ta inicjatywa ma prawne podstawy. Ponadto, dyrektorzy ZDW są przekonani, że również uda się pokonać trudności w sfinansowaniu takiego przedsięwzięcia.

Badania obciążeniowe konstrukcji mostowychPróbne obciążenia obiektów mostowych są zazwyczaj kojarzone z badaniem wykonywanym przed oddaniem ich do eksploatacji, ale nie należy zapominać również o bardzo przydatnej ocenie stanu technicznego (nośności) starych konstrukcji. W wielu krajach europejskich stosowanie próbnych obciążeń ma właśnie na celu przede wszystkim ocenę nośności starych konstrukcji.