Drogi i mosty

Znaki drogowe są narzędziem komunikacji pomiędzy zarządzającym ruchem a kierowcą. - Poprzez znak drogowy próbuje się wyrazić wszystkie możliwe sytuacje na drodze, często takie, których zaistnienie ma wymiar czysto teoretyczny. Co więcej zarządzający ruchem, aby mieć pewność, że żadna z nich nie umknie uwadze prowadzącego pojazd, mnożą tę informację po wielokroć - zauważają Tomasz Wawrzonek i  Radosław Liziński z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Podkreślają też, że takie podejście do oznakowania dróg jest zawodne. Na dowód przytaczają badania, z których wynika, że możliwości ludzkiej percepcji są ograniczone, a więc kierujący pojazdem jest w stanie z przekazywanych mu informacji wyłowić tylko tyle, ile dla niego jest najistotniejsze.

Wady i zalety systemu „Zaprojektuj i Zbuduj” cz. IVWykaz Płatności jest ostatnim elementem materiałów przetargowych, jednak bardzo ważnym. W tym tomie znajdują się informacje dotyczące zasady obliczania ceny oferty, zasady płatności dla wykonawcy oraz propozycje ryczałtowe do wyceny przez wykonawcę. Ponieważ system ten opiera się na zasadzie ceny ryczałtowej, wykonawca nie dostanie szczegółowego przedmiaru robót do wyceny, a jedynie wymaga się od niego podania jednej kwoty za realizację całego zadania w rozbiciu na wskazane przez zamawiającego elementy, które z jego punktu widzenia są istotne.

Wady i zalety systemu „Zaprojektuj i Zbuduj” cz. IIIProgram Funkcjonalno-Użytkowy (PFU) opracowany na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego, wydanego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych zawiera opis przedmiotu zamówienia, opis wymagań zamawiającego oraz część informacyjną.

Wady i zalety systemu „Zaprojektuj i Zbuduj” cz. IIWarunki Kontraktu (żółta książka FIDIC) jest to dokument - jak wszyscy wiemy - opracowany przez stowarzyszenie inżynierów reprezentujących rożne strony inwestycji i mający na celu uporządkowanie skomplikowanego procesu inwestycyjnego oraz regulację praw i obowiązków stron, jak też alokacji ryzyk. Ale byłoby zbyt proste, gdyby dokument ten można było wprost zastosować do każdej inwestycji bez wprowadzania zmian. W związku z tym wymagane jest opracowanie tzw. Warunków Szczególnych, które swoimi postanowieniami modyfikują Warunki Ogólne i w ten sposób zamawiający dostosowuje postanowienia umowne do planowanej przez siebie inwestycji oraz do polskiego prawa i polskich realiów.

Wady i zalety systemu „Zaprojektuj i Zbuduj” cz. ISystem „Zaprojektuj i Zbuduj” jest nowym rozwiązaniem w polskim drogownictwie. Polega on na realizacji kontraktu przez wykonawcę łącznie z dokumentacją projektową. W wyniku postępowania przetargowego wyłaniany jest generalny wykonawca zadania, który sporządza projekt budowlany, uzyskuje pozwolenie na budowę, a później realizuje roboty według przygotowanej dokumentacji.

System ZiZ został wymyślony, aby zminimalizować ryzyka związane z projektowaniem i roszczeniami z tytułu wadliwiej lub niekompletnej, lub zawierające nieoptymalne rozwiązania dokumentacji przygotowanej przez zamawiającego. Daje on możliwość projektowania branż pod konkretnego dostawcę lub stosowanie rozwiązań konstrukcyjno-montażowych, które dany wykonawca robót ma najlepiej opanowane i do których jest przygotowany sprzętowo, co w efekcie zmniejsza ceny realizacji zadania.

Samorządowa droga z PPP?Dotychczas w krajowej praktyce drogowej z PPP mamy do czynienia w budowie autostrad. A czy w partnerstwie publiczno-prywatnym można zrealizować samorządowe przedsięwzięcie drogowe? Na pewno nie jest możliwa budowa drogi gminnej czy powiatowej w modelu koncesji. Jednak możliwość zawarcia partnerstwa podmiotu publicznego i prywatnego istnieje w samorządowym drogownictwie, choć dotąd nie została wykorzystana, pozostając nadal w sferze rozważań władz lokalnych. W powiązaniu do ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym ustawa o drogach publicznych w art. 19 ust. 7 wskazuje zadania zarządcy drogi, jakie może wykonywać partner prywatny w modelu PPP.