Drogi i mosty

Drogi bez politykiReformą administracyjną z 1998 r. przekształcono administrację drogową. Skutkiem tego było zwiększenie ilości zarządców dróg bez (na całe szczęście) zmian kompetencyjnych. Tak więc administracji rządowej przypisano wszystkie drogi krajowe oraz nadzór nad koncesjonowanymi odcinkami autostrad (autostrady zgodnie z ustawą o drogach są drogami krajowymi, koncesjonariusz pełni jedynie funkcję zarządu dróg). Pozostałe drogi należą do zarządców samorządowych szczebla odpowiednio wojewódzkiego, powiatowego czy gminnego. Dodatkowo w tzw. miastach na prawach powiatów miejscowy zarządca zarządza wszystkimi drogami publicznymi (w praktyce powierza się im zarządzanie gminnymi drogami wewnętrznymi), poza drogami ekspresowymi i autostradami.

Pomiary i prognozowanie ruchu a bezpieczeństwo i efekty techniczno-ekonomiczneZ doświadczeń w projektowaniu dróg i ulic oraz analiz otrzymywanych do projektowania od inwestorów i zarządców dróg w tym materiałów i danych, w postaci pomiarów ruchu, a także własnych pomiarów wykonywanych dla zleconego zadania, często wynika, że projekt wykonany na ich podstawie może nie spełniać celów zakładanych przez zlecającego. Dlatego podjęliśmy próbę wskazania koniecznych kroków projektowych służących zoptymalizowaniu decyzji inwestycyjnych wynikających z warunków techniczno–ruchowych dla budowanego odcinka ulicy. Dla zobrazowania i przybliżenia poruszanej problematyki pomiaru i prognozowania ruchu, wykorzystano projekt budowy odcinka ul. Józefa Sowińskiego w Lublinie.

Raport rynku PPPW 2010 r. ogłoszono 61 projektów planowanych do realizacji z partnerami prywatnymi, przy czym 39 inwestycji stanowiło koncesje, a 22 projekty planowane były do realizacji w partnerstwie publiczno-prywatnym. W rezultacie rynek PPP wzrósł o prawie 50% w stosunku do jego wielkości w 2009 roku. Szczególnym, aż trzykrotnym, wzrostem charakteryzuje się wzrost liczby projektów planowanych do realizacji w PPP zgodnie z ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym. Wartość rynku w 2010 r. wyniosła 1.881.417.316,48 zł netto.

Droga nie wszystko zniesieDrogi, a konkretnie drogi publiczne, wydają się najistotniejszym elementem infrastruktury komunikacyjnej. W obecnej rzeczywistości ani szlaki wodne (śródlądowe czy morskie), ani lotnicze czy kolejowe, nie mają takiego znaczenia zarówno w zakresie przemieszczania się ludzi, jak i towarów. Zatem istotne jest, by szlaki te były jak najsolidniej zbudowane, łączyły ważne ze względów demograficznych czy gospodarczych miejsca, oraz były zawsze dostępne i aby poruszanie po nich odbywało się sprawnie i w bezpiecznych warunkach. By spełniać te wymogi to te już wybudowane należy właściwie utrzymać, co wiąże się nie tylko z dbałością o stan nawierzchni.

Lubelski megaprojekt drogowySzesnaście lubelskich powiatów dzięki zawartemu porozumieniu realizuje dofinansowany z unijnych funduszy projekt drogowy o wartości ponad 176,5 mln zł. Lubelszczyzna zyska 155 km nowych i zmodernizowanych dróg.

Projekt pod nazwą „Poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej województwa lubelskiego poprzez budowę i przebudowę dróg powiatowych zwiększających dostępność do dróg krajowych i wojewódzkich” realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013. W ramach umowy partnerskiej uczestniczy w nim 16 powiatów. Liderem projektu jest powiat lubelski, a partnerami powiaty: biłgorajski, chełmski, krasnostawski, kraśnicki, lubartowski, łukowski, opolski, parczewski, puławski, radzyński, rycki, świdnicki, tomaszowski, włodawski, zamojski.

25 stycznia br. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”.

Przyjęty przez rząd program będzie realizowany w okresie 5 lat. Zawiera on m.in. listę priorytetowych zadań inwestycyjnych, które zostaną rozpoczęte do 2013 r. Określono wielkość środków przeznaczonych na jego finansowanie, które będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) oraz z budżetu państwa. W uchwale przyjęto, że limit wydatków na realizację zadań finansowanych z KFD, liczony od stycznia 2010 r., wyniesie 82,8 mld zł.