Drogi i mosty

Instrumenty krakowskiej polityki transportowej redukujące emisję dwutlenku węgla cz. IIKrakowska polityka transportowa łącznie obejmuje ponad 80 różnych instrumentów, z czego blisko 50, jak ocenia prof. Andrzej Rudnicki z Katedry Systemów Transportowych Politechniki Krakowskiej, służy ograniczeniu emisji CO2. W grupie instrumentów polityki transportowej są też te, które służą rozwojowi układu drogowego i zarządzania ruchem.

Polityka transportowa Krakowa jest w swoim kształcie polityką zrównoważonego rozwoju. Prof. Andrzej Rudnicki z Katedry Systemów Transportowych Politechniki Krakowskiej, podkreśla, że w niej sformułowano imponującą liczbę instrumentów, które potencjalnie mogą się przyczynić do redukcji CO2 w sposób bardzo bądź dość istotny. Efekty tych działań zależą jednak od środków finansowych asygnowanych na realizację zadań zapisanych w polityce transportowej. Ponadto, wymagają czasu, by wdrożyć te instrumenty i uzyskać wymierną zmianę.

SRT 2020 (II) Misja, wizja, celeMisją Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku jest tworzenie w Polsce, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, optymalnych warunków dla przewozu osób i rzeczy, sprzyjających podniesieniu konkurencyjności gospodarczej kraju i poprawie jakości życia obywateli. SRT uruchamia nowy zestaw działań, obejmujących najpierw upowszechnienie wiedzy o tym, co i dlaczego należy zrealizować w polskim transporcie w najbliższych latach, a następnie wskazujących podmiot, narzędzia i źródła finansowania niezbędne do ich realizacji.

SRT 2020 (I) Diagnoza stanuMinisterstwo Infrastruktury przedłożyło projekt Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Dokument został skierowany do konsultacji społecznych. Zawiera on diagnozę obecnego stanu transportu, prognozę rozwoju przewozów, charakterystykę celów realizacji Strategii Rozwoju Transportu (SRT), koncepcję tworzenia zintegrowanego systemu transportu z wyszczególnieniem w nim miejsca dla poszczególnych gałęzi i form transportu. Opisuje też  możliwości wdrożenia nowoczesnych technologii w transporcie, przedsięwzięcia konieczne dla poprawy bezpieczeństwa, wskaźniki realizacji strategii w okresie do 2020 r. i 2030 r., system wdrażania i monitoringu oraz finansowe uwarunkowania rozwoju transportu (w tym realizacji inwestycji w infrastrukturze transportowej).

Innowacyjne AIBDiMAktywne Inteligentne Bariery Drogowe i Mostowe (AIBDiM) to projekt realizowany przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów w ramach Działania1.3.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Powstający system ma skuteczniej niż dotychczas stosowane klasyczne bariery zabezpieczać użytkowników dróg. W skład systemu ograniczającego drogę wchodzi aktywna bariera sterowana poprzez moduł identyfikujący ruch drogowy. Informacja o zdarzeniu będzie przesyłana przez system do centrum sterowania ruchem, które uruchomi odpowiednie służby. Ponadto konstrukcja bariery będzie wyposażona w określone urządzenia, które mają dostosowywać poziom powstrzymywania do aktualnego obciążenia przekazywanego na barierę przez pojazd.

Rodzaje i koszty osłon przeciwhałasowychNajskuteczniejszą osłoną przeciwhałasową w ciągach komunikacyjnych jest wał ziemny. Jest on też rozwiązaniem najlepiej i naturalnie wpisującym się w krajobraz. Ponadto jest tanim rozwiązaniem, ponieważ w trakcie budowy drogi jest zapewniony na miejscu materiał budowlany na jego wzniesienie. Potem też jego utrzymanie w trakcie eksploatacji nie nastręcza szczególnych problemów. Wykonanie wału ziemnego w praktyce jednak bywa rzadko możliwe. Dlatego powszechne wzdłuż naszych dróg stały się konstrukcje ekranów, do montażu których wykorzystuje się różne materiały. Ich walory akustyczne oraz ceny mają dość spore rozpiętości. Wybór należy do inwestora.