Drogi i mosty

Drogi i transport w miastach (III) Publiczny transport zbiorowyZatłoczenie dróg miejskich, chociaż bardzo uciążliwe, dla perspektyw transportu zbiorowego niesie z sobą przesłanki optymistyczne. Wiemy z wcześniejszych zagranicznych, a obecnie również krajowych doświadczeń, że samochodowy transport indywidualny w miastach ma swoje granice rozwoju, które wyznacza zatłoczenie dróg miejskich i brak realnych możliwości ich rozbudowy w takim stopniu, aby zatłoczenie zlikwidować. Ponieważ społeczeństwo miast jest zmuszone do codziennego przemieszczania się, a ilość podróży się zwiększa, to nie grozi nam upadek publicznego transportu zbiorowego, natomiast koniecznie musimy ten transport rozwijać i popularyzować. Odwołując się do wspomnianych wyżej doświadczeń, a także do przestrzegania zasady, że miasta nie mogą być wyłącznie przestrzenią dla samochodów, oferta zorganizowanego transportu oparta być powinna na akceptowanych przez społeczeństwo, w tym obecnych zwolenników podróży samochodem, standardach jakościowych.

Drogi i transport w miastach (II) Miejskie brdBezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce w ostatnich latach poprawia się, chociaż ciągle wyniki należą do grupy najgorszych w krajach UE. Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego rejestrowana jest również przez SAS w miastach. Trudno jest wprost określić rzeczywiste proporcje ilości i skutków wypadków w miastach polskich w stosunku do sumy wypadków i ich skutków na całej pozostałej sieci drogowej kraju. Profesjonalne raporty określają ilości wypadków i ich skutków w skali kraju. Tylko nieliczne miasta publikują prace umożliwiające porównanie danych miast z danymi np. województwa. Dla poprawy działań stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w miastach wskazanym jest, aby opracowywane i publikowane były zestawienia ilości wypadków, ich struktura i skutki oraz przyczyny na terenach miast, gdzie warunki ruchu i zachowania jego uczestników są zdecydowanie inne od występujących na drogach zamiejskich.

Drogi i transport w miastach (I) Problemy modernizacjiNakłady budżetowe samorządów - łącznie z funduszami europejskimi - na transport są dość wysokie, jednak ciągle pozostają ograniczone w stosunku do ilości zadań oczekujących realizacji. W aktualnej sytuacji finansowej państwa, w tym samorządów, raczej nie należy się spodziewać w krótkiej perspektywie czasu radykalnego wzrostu finansowania projektów transportowych w miastach. Jednak nie powinna ta sytuacja powodować obniżania już osiągniętych standardów jakościowych usług transportowych. Taki wniosek zawiera dokument „Transport w miastach – problemy modernizacji, osiągnięcia miast i oceny odbiorców usług transportowych”, jaki opublikował Związek Miast Polskich jako podsumowanie monitoringu prowadzonego w ramach Systemu Analiz Samorządowych*.

Zieleń towarzysząca autostradom i drogom cz. IVW przypadku precyzyjnych zapisów projektu i specyfikacji wykonania i odbioru robót akceptacja jest metodycznym porównaniem zapisów tych dokumentów ze stanem faktycznym. Koniecznym staje się wówczas bardzo wnikliwe sprawdzenie tych prac.

Odbiór

Jakość prac wpływa przez wiele lat na stan obsadzeń i wykracza poza okresy gwarancyjne. Należy zatem zweryfikować sposób przygotowania gleby, tj. głębokość warstwy urodzajnej, jej skład granulometryczny, warunki wodne.

Zieleń towarzysząca autostradom i drogom cz. IIIBardzo ważnym elementem jest uwzględnienie specyficznych, bardzo trudnych warunków panujących przy drogach, a już szczególnie przy autostradach i trasach szybkiego ruchu. W takich warunkach racjonalne staje się zastosowanie nowoczesnych środków do zaprawiania ziemi, zwłaszcza przy sadzeniu roślin wyższych, a także zajmujących większą powierzchnię tzw. „żagla”. Szczególnie istotne jest to w miejscach narażonych na działanie silnego wiatru, gdzie niezbędne jest uzyskanie silnej stabilizacji systemu korzeniowego.

Zieleń towarzysząca autostradom i drogom cz. IIProjektując zieleń przydrożną należy przede wszystkim uwzględnić aspekty, które decydują o jej postaci tj.: ukształtowanie terenu (przekrój), funkcje jakie będą pełnić przyszłe nasadzenia (uzależnione od miejsca), zakładany koszt (rachunek ekonomiczny rozwiązań - bardzo często pomijany na tym etapie, a jakże istotny), obowiązujące przepisy prawa.