Drogi i mosty

Badanie przygotowania inżyniera do zawodu cz. IZ inicjatywy Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa osoby przystępujące w 2010 r. do egzaminów na uprawnienia budowlane poproszone zostały o wypełnienie ankiety dotyczącej programów nauczania na polskich uczelniach technicznych. Badanie zostało przeprowadzone w dwóch turach: wiosną i jesienią ubiegłego roku. Podczas tury wiosennej zrealizowano 1670 wywiadów, a jesienią 2059 wywiadów. Celem badania była ocena obecnie realizowanych programów nauczania na polskich uczelniach technicznych oraz przydatności proponowanych studentom przedmiotów w ich późniejszej pracy zawodowej oraz funkcjonowaniu na rynku zawodowym.

Mieszkańcy Nowego Sącza zgłaszali poważne problemy wynikające z niewydolnego układu komunikacyjnego w centrum miasta, dużej koncentracji pojazdów powodującej paraliż wewnątrz komunikacyjny, zwiększonej emisji spalin, wydłużonego czasu przejazdu w ruchu miejskim oraz znaczących utrudnień w komunikacji publicznej. Problemy te hamowały rozwój  potencjalnych oraz istniejących podmiotów gospodarczych, pogarszały jakość życia mieszkańców, a także negatywnie wpływały na stan środowiska naturalnego. Miejskie ulice wymagały szybkiej decyzji o przebudowie.

Motocykliści należą do niechronionej grupy użytkowników dróg, którzy w niewielkim stopniu są chronieni przez hełmy i odzież ochronną. Dodatkowo nowe rozwiązania techniczne umożliwiają motocyklistom jazdę z bardzo dużymi prędkościami, przekraczającymi nawet 200 km/h. Dlatego każdy najmniejszy błąd motocyklisty prowadzi do groźnego w skutkach wypadku. Należy podjąć intensywne działania, aby zatrzymać wzrost liczby ofiar wśród motocyklistów, ale także zmniejszyć zagrożenia, jakie stwarzają motocykliści.

Od wielu lat rower jest promowany jako proekologiczny i zdrowy środek transportu, a jego popularność rośnie. Wydaje się jednak, że wciąż za mało uwagi przykłada się do redukcji zagrożeń, z jakimi spotyka się rowerzysta. Budowa ścieżek rowerowych i wydzielonych na jezdni pasów ruchu oraz powszechne stosowanie inżynierskich środków uspokojenia ruchu powinno znacznie ułatwić poruszanie się rowerzystów i zwiększyć ich bezpieczeństwo.

Pomimo dość znacznego spadku liczby ofiar śmiertelnych, zagrożenie Polaków utratą życia w wypadku drogowym jest nadal jednym z największych w Europie, w tym blisko 3 razy wyższe niż Holandii oraz 2,5 razy niż w Szwecji i Wielkiej Brytanii. W Polsce od lat najpoważniejszym problemem jest bardzo wysokie zagrożenie pieszych oraz rowerzystów, motorowerzystów i motocyklistów, czyli niechronionych (karoserią, pasami, poduszkami powietrznymi) uczestników ruchu. W 2010 roku stanowili oni 48% zabitych i 37% rannych w wypadkach drogowych.

Oświetlenie LED - dobre czy niedobre?Odkąd nowoczesna technologia oświetleniowa LED (Light Emitting Diode) stała się dostępna na rynku, ze strony konsumentów, inwestorów, a także strategów gospodarczych, pojawiły się ogromne oczekiwania związane z ograniczeniem zużycia energii na cele oświetleniowe. Nie wszystko jednak złoto co się świeci – jak powiada przysłowie, i tak nie każda lampa w technologii LED te oczekiwania spełnia…