Drogi i mosty

Zarządzanie mobilnością w LondynieLondyn posiada już zaawansowany system zarządzania mobilnością. W tej chwili prowadzone jest ono na trzech poziomach: regionalnym, subregionalnym i lokalnym. Poziom regionalny obejmuje działania prezydenta Londynu, polegające na przyjęciu strategii transportowej, którą odpowiednio przenosi się na funkcjonowanie przedsiębiorstw, różnych organizacji i 33 gmin wchodzących w skład londyńskiej aglomeracji (32 dzielnice – boroughs, oraz autonomiczne city). Zarządzanie mobilnością łączy inicjatywy sfery publicznej i prywatnej.

Transport w RPO - raport za 2010 rok Alokacja przeznaczona na Regionalne Programy Operacyjne 2007-2013 w części dofinansowania Unii Europejskiej wynosi 16,56 mld euro (65,6 mld zł). Środki te wykorzystywane są w ramach 10 głównych obszarów wsparcia, rozumianych jako grupy kategorii interwencji. Według raportu za 2010 rok z postępu wdrażania RPO 2007-2013, podpisane do końca ubiegłego roku umowy w ujęciu wartościowym (dofinansowanie UE) dotyczyły przede wszystkim obszaru wsparcia Transport (kategorie interwencji od 16 do 32) i sięgnęły 29,3% ogólnej wartości podpisanych umów.

Zielone korytarze w systemie transportowym EuropyZielone korytarze to nowa koncepcja Unii Europejskiej. Są specyficznym rodzajem korytarzy transportowych, o których mówi się od 2007 roku, od czasu kiedy ograniczenie emisji CO2 uznano za jedno z ważniejszych unijnych wyzwań.

Ograniczenie emisji CO2 ustanowił jednym z priorytetów polityki Unii Europejskiej przewodniczący Komisji Europejskiej Jose Manuel Barrosso. Już 9 grudnia 2009 roku w Brukseli odbyła się konferencja poświęcona zielonym korytarzom, w której udział wzięli przedstawiciele krajów członkowskich UE, regionów, stowarzyszeń branżowych.

Stołeczne parkingowe PPPWarszawa chce zlikwidować miejsca postojowe w układzie drogowym w zamian tworząc możliwość parkowania w obiektach lokowanych pod ziemią. Nowe miejsca parkingowe mają dostępnością i przepustowością odpowiadać dotychczasowym. Budowa podziemnych parkingów w centrum stolicy ma służyć odzyskaniu przestrzeni publicznej ulic dla pieszych, rowerzystów i komunikacji zbiorowej. Dzięki temu duża część stołecznych ulic i placów zostanie zrewitalizowana, podnosząc wizualną atrakcyjność najważniejszych miejsc miasta.

Rowerowy szlak Odry i NysySzlak Odry i Nysy łączy źródła Nysy w Górach Izerskich z brzegiem Morza Bałtyckiego na wyspie Uznam i liczy sobie ok. 630 km. Na znacznych odcinkach trasy szlak prowadzi wydzielonymi ścieżkami rowerowymi lub drogami wyłączonymi z normalnego ruchu (leśnymi, technicznymi itp.). Ponad 80% stanowi nawierzchnia asfaltowa, choć zdarzają się też krótkie odcinki po żwirze, kostce betonowej lub zabytkowym bruku.

Rowerem po niemieckich drogach krajowychNiemcy od zawsze przykładają dużą wagę do bezpieczeństwa, a w ostatnich latach na poważnie zajęli się ruchem rowerowym. Jednym z tego objawów jest wręcz masowa budowa ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż dróg federalnych (Bundesstraße, w skrócie B, odpowiednik naszych krajowych). Zobaczmy, jak one wyglądają, przede wszystkim w najczęściej odwiedzanej przez Polaków Brandenburgii, ale pokażemy też kilka migawek z dalszych landów.