Spis treści

Wprowadzenie tego typu organizacji ruchu określa również charakter tego obszaru. Ma on być maksymalnie przyjazny pieszym i rowerzystom, a ruch kołowy musi odbywać się na zasadach wynikających właśnie z takich założeń. Oczywiście tak posunięta hierarchizacja układu drogowego nie ma na celu wyeliminowanie ruchu samochodowego, ale powinien on się odbywać na określonych zasadach, z poszanowaniem innych uczestników ruchu, którzy na takich obszarach powinni stanowić grupę dominującą. Dlatego też na osiedlach objętych tego typu organizacją ruchu szczególnej weryfikacji objęto przejścia dla pieszych starając się pozostawić tylko te, które w sposób szczególny mają podkreślać znaczenie takiego miejsca (np. w rejonie szkół). Zlikwidowano znaki ostrzegawcze o progach zwalniających (zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministrów Infrastruktury i Spraw Wewnętrznych z dnia 31 lipca 2002 roku w sprawie znaków i sygnałów drogowych), ponieważ efekt uspokojenia ruchu nie ma ograniczać się tylko do miejsc fizycznego występowania elementów to powodujących. Kierowca w każdym momencie ma spodziewać się pieszego lub środka uspokojenia ruchu. Dodatkowo wprowadzając skrzyżowania równorzędne kierowano się zasadą rozłożenia odpowiedzialności za sytuację na skrzyżowaniu na wszystkich kierowcach, a nie tylko tych na wlotach dotychczas podporządkowanych.

Jeszcze bardziej oczywista wydaje się być sprawa stref zamieszkania. Znak D-40 tak naprawdę reguluje większość aspektów organizacji ruchu. Wprowadza ograniczenie prędkości, określa sytuację pieszego w tego typu strefie, ustala kwestie postoju i parkowania, porządkuje sprawy związane z oznakowywaniem elementów uspokojenia ruchu drogowego. Co więcej stanowi również o kwestii pierwszeństwa na wyjeździe ze strefy. Jak widać ogólne przepisy powodują, że znaki drogowe na obszarze oznakowanym znakami D-40/D-41 są niepotrzebne. W tym też kierunku idzie zarządzanie ruchem na tego typu obszarach w Gdańsku. Zlikwidowano praktycznie wszystkie znaki w strefach zamieszkania pozostawiając jedynie oznakowanie zastrzeżonych miejsc postojowych. Likwidacji uległy również znaki A-7 „ustąp pierwszeństwa” na wyjazdach ze strefy.

Żeby uzmysłowić jak duża skala znaków drogowych niepotrzebnie „zaśmiecała” ulice na osiedlach można przytoczyć liczby usuniętych znaków: Niedźwiednik 95 znaków usuniętych, Suchanino 220 znaków usuniętych; Wzgórze Mickiewicza w I etapie (skrzyżowania) 172 znaki, w II (przejścia, progi) dodatkowo usuniętych będzie 128 znaków.

Dużym optymizmem napawa fakt, że pozytywny efekt tego typu organizacji ruchu drogowego zaczynają dostrzegać również zarządzający ruchem na drogach innych niż będące w kompetencjach Zarządu Dróg i Zieleni. Najlepszym przykładem takiego podejścia jest Spółdzielnia Mieszkaniowa ROZSTAJE, która jako pierwsza na drogach wewnętrznych będących w ich zarządzie wprowadziła również strefę TEMPO 30 i skrzyżowań równorzędnych oznakowując je w sposób zunifikowany z tego typu rozwiązaniami wprowadzanymi na ulicach Zarządu Dróg i Zieleni. Szczególnie dla tych zarządców dróg strefowa organizacja ruchu jest ze wszech miar wskazana nie tylko z uwagi na czytelność i dostosowanie do charakteru ruchu, ale również z punktu widzenia wydatkowanych środków na utrzymanie bieżące znaków, czy konieczności ich stałego monitorowania (szczególnie ważne w przypadku skrzyżowań o ustalonym pierwszeństwie).

Tomasz Wawrzonek
Radosław Liziński
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2011-02-04 09:04
Wszyscy albo prawie wszyscy zgadzamy się z tym, że znaków jest na współczesnych drogach za dużo. Ale kiedy stajemy przed koniecznością podjęcia konkretnej decyzji; jak zaprojektować organizację ruchu, albo czy zatwierdzić (a nawet tylko zaopiniować pozytywnie), przedłożony projekt – znajdujemy setki argumentów na to, że na wszelki wypadek znaków powinno być więcej. Strefa 30 km/h w Gdańsku jest tego najlepszym przykładem.
Zgodnie ze zał. nr.1 do Szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych ..., "W strefie ograniczonej prędkości nie powinno się stosować znaków okreslających pierwszeństwo na skrzyżowaniach." (pkt. 3.2.44). Co w takim razie robi w tej strefie ulica z pierwszeństwem przejazdu oraz dodatkowe znaki strefowe informujące o tym, że na skrzyżowaniach nie wyznaczono pierwszeństwa przejzdu. Czy to nie jest jednak tak, jak napisałem na początku. A gdyby jeszcze wykorzystać przepis, że w strefie 30 km/h nie ma obowiązku oznakowywania znakami ostrzegawczymi szykan i rozwiazań geometrycznych wymuszających powolną jazdę, a nasteppnie rozumując dalej w tym kierunku - zlikiwdować wszystkie wyznaczone przejścia dla pieszych w takiej strefie. CZY ABY NA PEWNO JEST TO DOBRY PRZYKŁAD PRAKTYCZNEGO ZMNIEJSZENIA LICZBY ZNAKÓW DROGOWYCH? Myślę, że jak zwykle zabrakło konsekwencji Czyli miało być dobrze, a wyszło ....... JAK ZWYKLE!!!!
SIGMA
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.