Spis treści

UE w sprawie rozwoju ITS

W grudniu 2008 roku Komisja Europejska uczyniła bardzo znaczący krok dla dalszego rozwoju Inteligentnych Systemów Transportu (ITS) ustanawiając program wdrażania ITS i towarzysząc mu dyrektywę jako długofalową strategię działania Unii Europejskiej wdrażania Inteligentnych Systemów Transportu dla poprawy bezpieczeństwa transportu (EU Directive, 2008). Szczególną uwagę poświęcono problemowi prędkości w ruchu drogowym jako głównemu czynnikowi sprawczemu śmiertelnych wypadków drogowych wskazując priorytet w postaci systemów zarządzania prędkością, doświadczeń z ich stosowania w różnych krajach, a zwłaszcza systemom ISA (Intelligent Speed Assistance). Aby nadać swej decyzji właściwe przyspieszenie w realizacji Komisja powołała swój Komitet ITS oraz Grupę Doradczą ITS. Program Wdrażania ITS przygotowano na lata 2009-2014 oraz wyznaczono podsumowanie etapowe na rok 2012. Spośród sześciu priorytetów tego programu aż trzy dotyczą zagadnień związanych z zarządzaniem prędkością.

  • Pierwszy obejmuje bazę danych o drogach, ruchu i rozkładach podróży po sieci drogowej niezbędnych do optymalizowania podróży pod względem czasu i ryzyka. Głównym zadaniem jest digitalizacja map drogowych i regularna ich aktualizacja oraz zapewnienie kooperacji między państwami członkowskimi UE, koncesjonariuszami budującymi i utrzymującymi drogi oraz dostawcami map drogowych.
  • Drugim priorytetem są działania na rzecz rozwoju dynamicznych metod zarządzania prędkością.
  • Trzecim jest bezpieczeństwo ruchu drogowego, a działania dotyczą promowania najbardziej skutecznych środków poprawy stosowanych w celu zmniejszenia liczby śmiertelnych ofiar ruchu drogowego. Chodzi tu głównie o systemy wczesnego ostrzegania przed kolizją, jak na przykład ISA.

Decyzja ta spotkała się z natychmiastową, pozytywną reakcją ze strony ETSC (European Transport Safety Council), która jako niezależna organizacja doradcza w dziedzinie bezpieczeństwa wszystkich rodzajów transportu (drogowy, kolejowy, lotniczy, wodny i rurociągowy) całkowicie poparła decyzję Komisji Europejskiej uzasadniając swą opinię kontynuacją wysiłków na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz chęcią czynnego udziału w rozwoju skutecznego, bezpiecznego i przyjaznego środowisku systemowi transportu (ETSC, 2009). ETSC ze szczególnym naciskiem wskazała następujące priorytety wynikające z IV Programu BRD Unii Europejskiej, którego projekt został opublikowany po raz pierwszy w grudniu 2008. Są to:

  • zachęcenie Komisji Europejskiej do kontynuacji wysiłków na rzecz budowy europejskich struktur ułatwiających rozwój ITS w krajach członkowskich UE,
  • zaproszenie Komisji Europejskiej i krajów członkowskich do przyspieszenia prac dotyczących bezpieczeństwa transportu,
  • podejmowanie prac na temat bezpieczeństwa i jakości podróży niechronionych użytkowników dróg, a zwłaszcza tych z ograniczeniami w poruszaniu się i orientacji w terenie,
  • sprecyzowania wymagań stawianych mapom numerycznym,
  • zdefiniowanie najbardziej niezbędnych środków poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg z uwzględnieniem ich pokładowych urządzeń HMI, a także promowanie rozwoju zaawansowanych systemów wspomagania kierowców, które potencjalnie mają największy wpływ na zmniejszenie liczby ofiar rannych i zabitych,
  • zakończenie prac nad interfejsem komunikacji między urządzeniami w samochodzie, między pojazdami będącymi w ruchu oraz między pojazdami i urządzeniami w otoczeniu drogi, a także współpracującymi z nimi systemami ITS.

ETSC wskazuje w swej opinii, że ITS mogą przyczynić się do znaczącego zmniejszenia liczby śmiertelnych ofiar ruch drogowego, którą obecnie szacuje się na poziomie 43000 rocznie na drogach UE. Urządzenia te dzieli się obecnie na dwie zasadnicze grupy:

  • instalowane w samochodach, jak: ESC (Electronic Stability Control), czujnik alkoholu w powietrzu wydychanym przez kierowcę (Alcohol Interlock), czujniki zapięcia pasów bezpieczeństwa (Safety Belts Remainders), urządzenia kontroli prędkości ISA (Intelligent Speed Adaptation),
  • instalowane w infrastrukturze drogowej: sygnalizowanie potrzeby pomocy (eCall), dynamiczne zarządzanie ruchem (Dynamic Traffic Management).

Zachęta do podejmowania takich działań ma szczególnie duże znaczenie obecnie, gdy przemysł samochodowy i elektroniczny jest dotknięty skutkami światowego kryzysu ekonomicznego.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.