Ochrona środowiska

Miejskie tereny zieleni cz. IUniwersytet Łódzki i Fundacja Sendzimira przeprowadziły w Łodzi badanie ankietowe diagnozujące bariery administracyjne i społeczne w utrzymaniu drzew w miastach. Z uzyskanych 103 pełnych odpowiedzi, udzielonych między innymi przez miejskich urzędników, jak też naukowców, wyłonił się obraz sytuacji miejskiej zieleni. Czy miasta tworzą warunki dla jej rozwoju, jakie rozwiązania służą rozwojowi terenów zieleni? O tym rozmawiamy z prowadzącym ten projekt badawczy dr. Jakubem Kronenbergiem, ekonomistą, adiunktem w Katedrze Wymiany Międzynarodowej Uniwersytetu Łódzkiego.

Ochrona alei drzew w Meklemburgii-PomorzuMeklemburgia-Pomorze (Mecklenburg-Vorpommern) - land w północno-wschodnich Niemczech - jest regionem najbogatszym w aleje drzew oraz posiadającym kompleksowy system ochrony drzew przydrożnych. W Meklemburgii funkcjonuje tzw. „fundusz alejowy”, czyli specjalna pula środków kierowana głównie na sadzenie drzew. W ochronie przyrody najaktywniej działa tam lokalny oddział organizacji BUND (Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland e.V.).

Producenci opon samochodowych prześcigają się w ofertach, rywalizując nie tylko ceną produktu, ale także jego parametrami technicznymi. Coraz częściej podkreśla się znaczenie opon w stosunku do bezpieczeństwa, komfortu, zmniejszenia oporów toczenia i minimalizacja oddziaływania na środowisko. Z uwagi na udowodniony dominujący udział w hałasie generowanym przez poruszający się pojazd z prędkością powyżej 50 km/h dźwięków powstających na skutek kontaktu opony z nawierzchnią istotnym parametrem opony jest poziom generowanego hałasu.

Badania hałaśliwości opon samochodowych (II) Stanowisko badania hałaśliwości oponAktualnie obserwuje się dynamiczny rozwój producentów opon samochodowych, którzy konkurują między sobą głównie parametrami technicznymi produktów. Jednym z bardziej istotnych parametrów jest hałaśliwość opon. Konsekwencją tego jest rozwój metod badań, które można podzielić na badania naukowe, rozwojowe (projektowe), homologacyjne i eksploatacyjne. Badania naukowe zorientowane są na analizę zjawisk wpływających na poziom generowanego hałasu. Badania projektowe mają na celu weryfikację projektów i prototypów opon. Badania w warunkach eksploatacyjnych opon zabudowanych w pojazdach mają na celu ocenę opon na etapie ich użytkowania.

Badania hałaśliwości opon samochodowych (I) Źródła hałasu w pojazdach samochodowychDominującą gałęzią transportu jest transport samochodowy, który jednocześnie jest postrzegany za najbardziej uciążliwy środowiskowo. Od zawsze polityka transportowa UE zorientowana była na działania zmierzające do minimalizacji negatywnego oddziaływania transportu. Realizowane priorytety zrównoważonego rozwoju i internalizacji kosztów zewnętrznych transportu miały między innymi zmniejszyć udział transportu drogowego w realizacji usług przewozowych. Trudno jednak wskazywać na sukces tych działań, ponieważ rynek oraz indywidualne potrzeby transportowe naturalnie wybierają ten rodzaj transportu. Celowe zatem wydaje się prowadzenie badań i stosowanie technologii oraz systemów, które technicznie powodować będą obniżanie emisji szkodliwych czynników [10].

Ochrona płazów w inwestycjach drogowych„Poradnik ochrony płazów. Ochrona dziko żyjących zwierząt w projektowaniu inwestycji drogowych. Problemy i dobre praktyki”, autorstwa Rafała T. Kurka, Mariusza Rybackiego i Marka Sołtysiaka, to kompendium wiedzy w zakresie metod ochrony płazów na poszczególnych etapach planowania i realizacji inwestycji drogowych. Napisana w oparciu o doświadczenia własne oraz bogaty dorobek europejskich sąsiadów. To pierwsza w Polsce książka tak szczegółowo omawiająca wpływ inwestycji liniowych na płazy i sposoby przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom z tym związanym.