Spis treści

Wymagania wynikające z badania typu i zakładowej kontroli produkcji są innego rodzaju – powiedzmy  raczej o charakterze bardziej statystycznym - od tych jakie obowiązują w trakcie wykonywania robót na drodze, a  które właśnie wykonawcy chcieli złagodzić. Podam przykład z WT-2 dotyczący zastosowania granulatu asfaltowego w masach. Poprzednio dopuszczono we wszystkich typach mieszanek wielkość kawałków granulatu, czyli kawałków starej przemielonej nawierzchni, do 40 mm. Ale przecież grubość warstwy ścieralnej często ma 40 mm. Kawałki granulatu dodawane do mieszalnika są tam około 20-24 sekundy, zatem się nie nagrzeją, mimo temperatury sięgającej 180-2000C, tym bardziej więc nie roztopią i nie rozpłyną. Będą „rodzynkami” w warstwie. Dlatego do warstw ścieralnych w ogóle nie dopuściliśmy takich granulatów, natomiast w przypadku innych warstw postawiliśmy warunek, że te kawałki mają odpowiadać wielkościom maksymalnym użytych do mieszanki kruszyw. To wywołało protest, że te kawałki zostaną zmielone. Trudno. Za to nie będziemy mieli w masie, która musi być jednorodna, „rodzynków” z obcych materiałów. Zresztą, zobaczymy jak to się sprawdzi. Trzeba pamiętać, że mamy do czynienia z dynamicznym postępem w technologiach i sprzęcie. Powstają dwubębnowe otaczarki, rozdzielające proces mieszania. Najpierw jest wstępne podgrzewanie, a destrukt łączy się z materiałem dopiero na końcu. W takim przypadku można użyć takich kawałków. Ale 80 procent wytwórni mas bitumicznych funkcjonujących w naszym kraju nie posiada takiego systemu. Na tym etapie nie można więc dopuścić do zastosowania takiego granulatu.

Do WT-2 wprowadziliśmy asfalty wielorodzajowe. Są one bardzo dobre, ich własności plasują się pomiędzy asfaltami modyfikowanymi a zwykłymi asfaltami drogowymi. Asfalty modyfikowane są wzbogacane w polimery, aby utwardzić i powstrzymać ich „rozpływanie” w wyniku oddziaływania wyższych temperatur, czyli utrzymać jak najdłużej stan sprężysty. To jest bardzo droga technologia. W sytuacji, gdy taki asfalt podgrzany do ponad 2000C dowozi się z dalszych odległości z wytwórni na budowę, a wygrzewanie trwa przez kilka godzin, to polimer może ulec degradacji. Dlatego użycie takich asfaltów ograniczyliśmy do dróg o kategoriach ruchu KR3-KR6.

Dodam, że trwają prace nad nowym rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Planujemy do niego wprowadzić kolejną kategorię ruchu ciężkiego, podobnie jak zrobiły to inne państwa. Mamy bowiem już takie odcinki, na których osiągamy dziennie 3 800 pojazdów na jeden pas ruchu. Na takie drogi musimy już wymagać doskonałych materiałów, sprężystych, odpornych na zmęczenie. W WT-2 nie ma jeszcze tej nowej kategorii ruchu wpisanej, ale jest ona już w zapisach tego dokumentu przewidziana, wystarczy dołożyć jedną kolumnę w odpowiedniej tabeli. Na pewno prace nad nowym rozporządzeniem potrwają jeszcze parę miesięcy, zanim więc wprowadzimy kolejne zmiany do WT-2 będziemy mieli czas na zweryfikowanie tego, co już zawarliśmy w tych wymaganiach technicznych.

- Dziękuję za rozmowę.

Agnieszka Serbeńska

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.