Inżynieria ruchu

Wdrażanie audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce cz. IProjektowanie, budowa i eksploatacja infrastruktury drogowej są regulowane wieloma przepisami prawa oraz dodatkowo instrukcjami i zaleceniami zawierającymi zwykle zbiór zasad tzw. dobrej praktyki. Wśród tych regulacji i zasad jedną z głównych ról odgrywają wymagania bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ogólne sformułowanie tych wymagań można ująć w następujące grupy:

- spełnienie wymogów dynamiki ruchu pojazdów weryfikowane przez modele ruchu, np. model ruchu pojazdów na łuku z analizą równowagi sił działających na te pojazdy, modele wyprzedzania na odcinku drogi, modele zmiany pasów ruchu z przyspieszaniem i opóźnianiem,
- zapewnienie widoczności dla różnych sytuacji na drodze,
- dobre optyczne prowadzenie kierowcy i dostatecznie wczesne dostrzeganie miejsc rozdziału kierunków jazdy,

Nowy program bezpieczeństwa na drogach na lata 2011-2020: środki szczegółoweKomisja Europejska przyjęła nowy, szczególnie ambitny program bezpieczeństwa na drogach, który ma na celu zmniejszenie o połowę liczby śmiertelnych wypadków drogowych w ciągu nadchodzącej dekady lat. Program obejmuje cały wachlarz rozmaitych inicjatyw, na poziomie europejskim i krajowym, zmierzających przede wszystkim do poprawy bezpieczeństwa pojazdów, infrastruktury oraz kształtowania właściwej postawy u uczestników ruchu drogowego.

Chorzowskie bezpieczne przejścia dla pieszychJak wynika z danych Komendy Głównej Policji od wielu lat w Polsce utrzymuje się bardzo niekorzystny bilans śmiertelnych ofiar wypadków drogowych – rocznie na polskich drogach ginie ok. 5,5 tys. osób. Statystki wskazują, że najwięcej wypadków ma miejsce w obszarze zabudowanym (ok.70%), a najczęstszym rodzajem wypadków jest najechanie na pieszego (ok. 30%). Piesi stanowią drugą co do wielkości grupę ofiar wypadków drogowych (1852 zabitych w 2008 r.). Przejście dla pieszych, które z założenia powinno być miejscem bezpiecznym dla niechronionych uczestników ruchu drogowego – jest miejscem w którym dochodzi do ok. 10% wypadków drogowych.

Audyt brd – projektowanie z gwarancją bezpieczeństwaJesteśmy w trakcie implementacji do naszych przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Jej stosowanie jest obligatoryjne dla transeuropejskiej sieci dróg, a fakultatywne dla projektów drogowych finansowanych z udziałem funduszy Unii Europejskiej. Stało się więc konieczne uzupełnienie dotychczasowych procedur projektowych o dodatkowe elementy ocen, wśród których znajduje się audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Rewolucja w brdDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej stała się obowiązująca 19 grudnia 2008 roku.
– Waga tego aktu polega na tym, że głównym podmiotem bezpieczeństwa ustanawia człowieka – podkreśla Jacek Gacparski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na implementację przepisów dyrektywy państwa Unii Europejskiej mają czas do 19 grudnia 2010 roku. Termin zatem staje się coraz bliższy. Po tym czasie unijne kraje powinny posiadać wdrożone kompleksowe systemy zapewniające bezpieczeństwo - od momentu planowania drogi oraz w całym okresie jej eksploatacji.

Szwedzkie brd – „wizja zero”Wypadki drogowe są na 9. miejscu pod względem przyczyn zgonów (WHO 2009). Prognozuje się, że za 20 lat zajmą już miejsce 5. Natomiast biorąc pod uwagę zgony wśród młodych ludzi, wypadki drogowe już są ich najpowszechniejszą przyczyną.

Różnice w poziomie brd pomiędzy poszczególnymi krajami są znaczne, jednak nawet w tych rozwiniętych wypadki są znaczącym problemem. Potrzeba znalezienia rozwiązania sprawiła, że Szwedzi opracowali „wizję zero”, która korzysta z wiedzy i doświadczeń również innych branż.