Inżynieria ruchu

Europejski program działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego 2011-2020 – nadzieje i oczekiwania (III)W ramach przygotowań do opracowania czwartego programu działań dyrekcja DG-TREN zorganizowała konsultacje publiczne na szeroką skalę z wykorzystaniem Internetu oraz serię sześciu tematycznych warsztatów. Rezultaty obydwu tych działań zostały podsumowane w dokumencie roboczym [l5], który powstał jako materiał informacyjny przeznaczony na dużą, a co za tym idzie, raczej sformalizowaną jednodniową konferencję dla interesariuszy, która odbyła się w grudniu 2009.

Europejski program działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego 2011-2020 – nadzieje i oczekiwania (II)Zanim jeszcze doszło do opublikowania drugiego programu  działań, ETSC już szukała innych rozwiązań i w związku z tym opracowała własny „Strategiczny plan na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego dla Unii Europejskiej” [7].

Europejski program działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego 2011-2020 – nadzieje i oczekiwania (I)Już wkrótce można się spodziewać ogłoszenia przez Komisję Europejską nowego Europejskiego programu działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020. Będzie to czwarty z kolei program od czasu, kiedy na mocy traktatu z roku 1993, po raz pierwszy powierzono Unii Europejskiej zadania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

III Polski Kongres ITS: Małe pieniądze - duże korzyści- W Ministerstwie Infrastruktury zdajemy sobie sprawę z korzyści, jakie niosą racjonalnie wdrażane inteligentne systemy transportowe. Prowadzimy prace w zakresie rozwoju koncepcji ITS. W warunkach krajowych szczególnie pozytywny efekt może przynieść wykorzystanie niektórych aplikacji z szerokiej ich gamy - podkreślał Tomasz Bocheński, otwierając w imieniu Ministerstwa Infrastruktury odbywający się już po raz trzeci Polski Kongres ITS (Warszawa, 19-20 maja 2010 r.). - Myślimy przede wszystkim o trzech rodzajach zastosowania ITS, by podnieść jakość krajowego transportu drogowego. Są to: zarządzanie ruchem na sieci dróg publicznych, przede wszystkim na drogach krajowych i w obszarach aglomeracji, system wspierania bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz elektroniczny system poboru opłat – zaznaczył przedstawiciel resortu, patronującego obradom Kongresu.

TRAVOLUTION – optymalizacja całej sieci sygnalizacji ulicznej przy pomocy genetycznych algorytmów (II)Do badań w terenie ustalono 6 tras na obszarze Ingolstadt. Trasy WEST i OST rozciągają się na różnych podsieciach. Celem było przedstawienie oceny stanu całej sieci dla użytkowników. Trzeba podkreślić, że na podstawie pomiarów na wymienionych trasach nie ma możliwości podania całkowitej oceny dla wszystkich uczestników ruchu, jak i dla całej sieci. Osiągnięte wyniki dotyczą wyłącznie rozpatrywanych tras.

Obszar dla badań w Ingolstadt obejmuje 46 sygnalizacji świetlnych - rysunek 4. Te trzy podsieci wyróżniono różnym kreskowaniem. Sygnalizacje świetlne tych podsieci zostały zoptymalizowane oddzielnie.

TRAVOLUTION – optymalizacja całej sieci sygnalizacji ulicznej przy pomocy genetycznych algorytmów (I)Celem projektu badawczego TRAVOLUTION była poprawa ruchu drogowego miasta Ingolstadt. W związku z tym przeprowadzono dwa działania: online-optymalizację całej sieci sygnalizacji ulicznej przy pomocy genetycznych algorytmów oraz komunikację pomiędzy sygnalizacją świetlną a pojazdem dla indywidualnej informacji kierowcy.

Jednym z dzisiejszych wyzwań jest walka ze wzrastającym obciążeniem miast ruchem drogowym i związanym z nim zanieczyszczeniem środowiska. Coraz wydajniejsza technika systemów sterowania ruchem drogowym w ostatnich latach i jednocześnie możliwość sieciowego komunikowania się pojazdów pozwala przyjmować to wyzwanie.