Inżynieria ruchu

Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu w Holandii (II)Holenderska Rada ds. Bezpieczeństwa składa się z pięciu stałych członków. Reprezentują oni Radę w kontaktach ze społeczeństwem. Członkowie Rady są specjalistami w kwestiach bezpieczeństwa i posiadają doświadczenie wynikające z piastowania różnych stanowisk publicznych. Obecnie oferują swoją wiedzę i doświadczenie w ramach niezależnych profesjonalnych badań. Niewielka liczba stałych członków Rady ułatwia szybkie podejmowanie decyzji na temat tego, czy jakieś zdarzenie powinno być zbadane, tym samym usprawniając jej operacyjną skuteczność Rady.

Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu w Holandii (I)Holenderska Rada ds. Bezpieczeństwa prowadzi badania nad diagnozą możliwych przyczyn katastrof, poważnych wypadków i innych zdarzeń we wszystkich obszarach. Dlaczego Rada ds. Bezpieczeństwa została powołana oraz w jaki sposób funkcjonuje?

Pęknięcie tamy w Wilnis, zerwanie się balkonów w Maastricht, pożar kawiarni w Volendam, wybuch fajerwerków w Enschede, wybuchy gazu w Den Haag i Rotterdamie, wypadek na rusztowaniu w elektrowni w Geertruidenberg, zderzenie pociągów na Dworcu Głównym w Amsterdamie, przypadek legionelli na wystawie kwiatów West-Frisian Flora, huragan na Antylach Holenderskich. To porażająca lista. I, niestety, nie jest to lista kompletna. Ale pokazuje, jak wiele wypadków i katastrof zdarzyło się w ciągu ostatnich kilku lat w tak wielu różnych miejscach. Takie zdarzenia wymagają dokładnego zbadania, ponieważ tylko wyjaśnienie rzeczywistych przyczyn może rzucić światło na działania, które mogą poprawić bezpieczeństwo. Dlatego powołano w Holandii specjalny organ odpowiedzialny za takie dochodzenia: Holenderską Radę ds. Bezpieczeństwa. Bada ona możliwe przyczyny katastrof, poważnych wypadków i innych zdarzeń we wszelkich obszarach życia.

Plany komunikacyjne dla centrum SzczecinaSzczecin jest jednym z najstarszych i największych miast w Polsce, a także głównym ośrodkiem gospodarczym województwa zachodniopomorskiego. Dzięki strategicznemu położeniu miasto stanowi  węzeł komunikacyjny na trasie transeuropejskiego korytarza transportowego północ-południe łączącego południową Skandynawię, Czechy i Austrię z portami Morza Śródziemnego. Posiada ponadto rozbudowany układ drogowy dla ruchu miejskiego i tranzytowego.

Powierzchnia miasta zajmuje 301km2, z czego aż 41,6% stanowią tereny zielone, które niewątpliwie są ogromnym atutem miasta. Bogaty krajobraz przyrodniczy obfituje w obszary chronione: parki krajobrazowe, rezerwaty przyrody, stanowiska archeologiczne, pomniki przyrody. Miasto jest zarówno ważnym ośrodkiem turystycznym, rekreacyjnym, jak i kulturalnym.

Rower miejski w WarszawieSystem roweru publicznego istnieje w wielu miastach, na przykład w Wiedniu czy Paryżu, a także w Krakowie i Wrocławiu. Ma powstać również w Warszawie. Pozwoli na szybką, łatwą w obsłudze i prawie darmową komunikację na 70-kilometrowej trasie. Jazda rowerami po stolicy będzie możliwa już w przyszłym roku.

Idea systemu roweru publicznego w Warszawie powstała kilka lat temu i przedstawiona została po raz pierwszy na Konferencji Naukowo-Technicznej Miasto i Transport 2007. Natomiast w ubiegłym roku opracowany został, zamówiony przez miasto, „Program rozwoju ruchu rowerowego dla Warszawy”, w którym  zawarto informacje o aktualnym stanie i planowanych trasach rowerowych oraz uruchomieniu systemu roweru publicznego dla stolicy.

Czas dostępu miarą efektywności węzłów komunikacyjnych cz. II Przykład z WrocławiaW latach 2006-2008 we Wrocławiu dokonano przebudowy ważnego węzła komunikacyjnego na placu Grunwaldzkim, znajdującego się w sąsiedztwie kompleksu zabudowań uniwersyteckich (Politechnika Wrocławska, Akademia Medyczna, Uniwersytet Wrocławski).

Przed przebudową układ przystanków na węźle odpowiadał typowym rozwiązaniom z lat 80 ubiegłego wieku: przystanki tramwajowe znajdowały się na wlotach skrzyżowania, autobusowe - na wylotach. Powodowało to, że np. studenci Politechniki udający się z placu Grunwaldzkiego w kierunku akademików na Biskupinie mieli do wyboru przystanki tramwajowe (na wlotach) i jeden autobusowy (na wylocie) (rys. 1).

Czas dostępu miarą efektywności węzłów komunikacyjnychPodczas przebudowy węzłów komunikacyjnych w miastach dużą wagę przywiązuje się do efektywności zastosowanych rozwiązań. Ocenia się zatem: czas przejazdu komunikacji zbiorowej, poziom swobody ruchu pieszych i pojazdów. Czas dostępu to propozycja miary dostępności komunikacji zbiorowej na węźle.

Podczas projektowania węzłów komunikacyjnych w miastach bardzo często dochodzi do konfliktu interesów. Nie chodzi przy tym o konflikty otwarte, polegające na lobbowaniu za rozwiązaniem korzystniejszym dla użytkowników pojazdów indywidualnych czy komunikacji zbiorowej - te bowiem są stosunkowo łatwe do zidentyfikowania i rozwiązania w oparciu o przyjętą przez dany samorząd politykę transportową.