Spis treści


Dla ochrony pozostałych budynków przed ponadnormatywnym hałasem w wyniku analizy porealizacyjnej zaproponowano nasadzenie w pasie drogowym dodatkowej zwartej, wysokiej zieleni izolacyjnej, rozgraniczającej analizowany odcinek obwodnicy m. Hrebenne od tych budynków mieszkalnych, co pozwoliłoby na częściową izolację tych budynków przed hałasem pochodzącym od ruchu drogowego. Działanie takie będzie miało pozytywne znaczenie w odczuciu psychologicznym mieszkańców oraz estetycznym jeżeli chodzi o krajobraz otoczenia drogi. Biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu, zieleń ta aby spełniała swoje zadanie, musiałaby być nasadzona jak najbliżej budynków mieszkalnych, a wiec tuż przy lokalnej drodze dojazdowej.


 Rys.3. Proponowane miejsce nasadzenia zieleni w km od 290+765 do 291+100


Wyniki przeprowadzonych badań jakości powietrza nie wykazały przekroczeń wartości dopuszczalnych. W obecnej sytuacji nie ma potrzeby podejmowania dodatkowych działań mających na celu redukcję emitowanych zanieczyszczeń powstających ze spalania paliw
w silnikach samochodowych poruszających się po analizowanych odcinkach dróg.

Ocenę skuteczności zastosowanych urządzeń podczyszczających, które odprowadzają z nawierzchni drogi krajowej nr 17 na odcinku obwodnicy m. Hrebenne wody opadowe i roztopowe ujęte w systemy kanalizacji deszczowych, wykonano na podstawie obowiązujących przepisów.

Z przedstawionych wyników analiz próbek ścieków deszczowych z układu urządzeń odprowadzających i podczyszczających wody opadowe zebrane z pasa drogowego obwodnicy
m. Hrebenne wynika, że nie są przekroczone wartości dopuszczalne dla odprowadzanych wód opadowych i roztopowych, określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz.U. Nr 137, poz. 984 z póżn. zm.), tj. 100 mg/l zawiesin ogólnych oraz 15 mg/l węglowodorów ropopochodnych.

W związku z brakiem przekroczeń dopuszczalnych wartości stężenia zanieczyszczeń w wodach opadowych na wylocie z systemów kanalizacji deszczowych do odbiorników, nie ma konieczności zastosowania dodatkowych zabezpieczeń. W wyniku analizy porealizacyjnej zalecono regularne czyszczenie i konserwację systemów odprowadzania wód opadowych oraz urządzeń podczyszczających.

***

Nie jest możliwe zrealizowanie inwestycji liniowych, zwłaszcza takich jak drogi bez poniesienia kosztów w środowisku. Jednak poprzez zastosowanie właściwych rozwiązań służących ochronie środowiska można zmniejszyć lub nawet wyeliminować negatywne oddziaływania inwestycji na element środowiska społecznego i/lub przyrodniczego.

Aneta Olesiewicz
Marzena Bajak
Janusz Wojtowicz
GDDKiA Oddział w Lublinie

Publikowany materiał jest częścią obszernego referatu prezentowanego podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Ochrona środowiska i estetyka a rozwój infrastruktury drogowej” – Kazimierz Dolny, 7-9 października 2009 r.

 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.