Spis treści

Podsumowanie i wnioski

* W rozporządzeniu Ministra Środowiska [3] brak jest procedury szacowania niepewności wyników pomiarów hałasu. Prowadzi to do rozbieżnych wartości otrzymywanych przez różne laboratoria. Należy dążyć do opracowania jednolitej procedury szacowania niepewności pomiarów hałasu.

*  Z uwagi na brak metody obliczeniowej dostosowanej do polskich realiów, każdorazowe obliczenia równoważnego poziomu dźwięku przy użyciu metod obliczeniowych należy weryfikować z wynikami pomiarów hałasu. Należy dążyć do opracowania metody opartej na krajowych standardach, która lepiej odzwierciedli polskie realia.

* W rozporządzeniu Ministra Środowiska [3] jako wymaganie dotyczące przyrządów pomiarowych określono konieczność posiadania ważnych świadectw legalizacji. Od l stycznia 2008 r. utraciły natomiast moc przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 30 marca 2005 r. (Dz.U. Nr 74, poz. 653) [4], które zostało zastąpione przez rozporządzenie przez Ministra Gospodarki z 27 grudnia 2007 r. (Dz.U. Nr 3, poz. 13) [5]. Na mocy tego rozporządzenia prawna kontrola meteorologiczna mierników poziomu dźwięku została ograniczona jedynie do zatwierdzenia typu. W związku z tym powstała sprzeczność pomiędzy rozporządzeniem Ministra Środowiska [3] a rozporządzeniem Ministra Gospodarki [5]. Powoduje to liczne nieścisłości m.in. na etapie przygotowywania materiałów przetargowych.

* Wyniki pomiarów hałasu kolejowego wykonanych za pomocą metody bezpośredniej ciągłych pomiarów w ograniczonym czasie, metody pośredniej pojedynczych zdarzeń akustycznych oraz wyniki obliczeń wykonanych z pomocą metody Schall 03 dały bardzo zbliżone wartości. Należy zatem stwierdzić, iż wybór metody pomiarowej w znikomy sposób wpływa na wyniki pomiarów hałasu.

dr inż. Janusz Bohatkiewicz

mgr inż. Maciej Hałucha

Biuro Ekspertyz i Projektów Budownictwa Komunikacyjnego „EKKOM” Sp. z o.o.

Referat „Pomiary i analizy poziomu hałasu linii kolejowych – wybrane problemy” prezentowany był podczas III seminarium „Wibroszyn - 2008”.

Literatura:

  1. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 129, poz. 902, z późniejszymi zmianami).
  2. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. Nr 120, poz. 826).
  3. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 października 2007 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów w środowisku substancji lub energii przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem, portem (Dz.U. Nr  192. poz. 1392).
  4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 30 marca 2005 r. w sprawie rodzajów przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz zakresu tej kontroli (Dz.U. Nr 74, poz. 653).
  5. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie rodzajów przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz zakresu tej kontroli (Dz.U. Nr 3, poz. 13).
  6. Polska Norma PN-ISO 1996-1:2006 Akustyka. Opis, pomiary i ocena hałasu środowiskowego. Część 1.- Wielkości podstawowe i procedury oceny.
  7. Polska Norma PN-ISO 9613-2:2002. Akustyka. Tłumienie dźwięku podczas propagacji w przestrzeni otwartej. Ogólna metoda obliczania.
  8. R. Makarewicz: Hałas w środowisku. Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań 1996.
  9. U. Kurze et al., Acustica, 1990.
  10. D. Thompson, J. Sound Vibr., 1993.
  11. W. King, lnter-Noise, Yokohama 1994.
Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2009-11-16 17:03
Należy dążyć do ujednolicenia sposobu szacowania niepewności pomiarowych.


Należy dążyć do zniesienia "obowiązku" zatwierdzania typu przyrządów pomiarowych.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.