Spis treści

Warunki meteorologiczne

Pomiary hałasu należy wykonywać przy takich parametrach meteorologicznych, które zapewniają najbardziej stabilne warunki. Szczególnie przy dużych odległościach punktu pomiarowego od źródła dźwięku ważne jest, aby składowa prędkości wiatru od źródła do punktu pomiarowego miała wartość dodatnią. Dodatkowo w rozporządzeniu Ministra Środowiska [3] określone zostały następujące warunki meteorologiczne, przy jakich można wykonywać pomiary równoważnego poziomu dźwięku:

a) prędkość wiatru 0-5 m/s określona na wysokości położenia najwyższego punktu obserwacji,

b) brak silnej inwersji temperaturowej przy gruncie,

c) temperatura powyżej -5 oC,

d) brak opadów atmosferycznych.

Parametry meteorologiczne należy mierzyć równocześnie z pomiarami hałasu (szczególnie przy wykorzystaniu metody bezpośredniej ciągłych pomiarów w ograniczonym czasie).

Porównanie metod pomiaru hałasu pochodzącego od ruchu pojazdów szynowych

Na potrzeby tego referatu wykonano eksperymentalne pomiary hałasu w warunkach rzeczywistych. Jako źródło dźwięku wybrano fragment linii kolejowej, zlokalizowanej w płaszczyźnie terenu. Pomiar wykonano w dwóch punktach. Pierwszy z nich zlokalizowany był w odległości 25 m od torowiska na wysokości 4 m (punkt referencyjny - PPH). Drugi punkt pomiarowy zlokalizowany był natomiast w odległości 45 m od badanej linii kolejowej, również na wysokości 4 m. Orientacyjną lokalizację punktów pomiarowych przedstawiono na fot. 2, natomiast na fot. 3 przedstawiono widok analizowanego odcinka linii kolejowej, w sąsiedztwie której wykonano pomiary oraz stan torowiska na tym odcinku.

Pomiary hałasu wykonane były w sposób ciągły w czasie 24 godzin (od godz. 22:00 do godz. 6:00). Równocześnie z nimi wykonano towarzyszące im pomiary natężenia ruchu oraz prędkości pociągów poruszających się po analizowanym odcinku linii kolejowej. Przez cały czas wykonywania pomiarów obserwowano również warunki meteorologiczne. W całym okresie pomiarowym były one zgodne z wymaganiami rozporządzenia Ministra Środowiska [3].

Pomiary hałasu wykonano przy użyciu precyzyjnych mierników dźwięku klasy l, SVAN
945A, przy użyciu stałej czasowej FAST i charakterystyki korekcyjnej A zgodnie z rozporządzeniem [3]. Mierniki te w chwili wykonywania pomiarów posiadały aktualne świadectwa wzorcowania wydane przez Główny Urząd Miar w Warszawie. Przed oraz po pomiarach wykonano kalibrację mierników za pomocą kalibratora firmy RION NC-74, który również posiadał aktualne świadectwa wzorcowania.

 Widok lokalizacji punktów pomiarowychWidok linii kolejowej i stanu torowiska
Fot. 2. Widok lokalizacji punktów pomiarowych, w których wykonano porównawcze pomiary hałasu (www.zumi.pl -29.08.2008 r.)
Fot. 3. Widok linii kolejowej i stanu torowiska, przy którym wykonano pomiary równoważnego poziomu dźwięku

Wyniki pomiarów hałasu opracowano przy pomocy dwóch metod referencyjnych określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska [3]: metody bezpośredniej ciągłych pomiarów w ograniczonym czasie oraz metody pośredniej pomiaru pojedynczych zdarzeń akustycznych. Dodatkowo wykonano model obliczeniowy w programie SoundPLAN v.6.5. odpowiadający rzeczywistym warunkom w jakich wykonywano pomiary oraz wykonano obliczenia za pomocą niemieckiej metody Schall 03 (zgodnej z rozporządzeniem Ministra Środowiska [3]). Wyniki pomiarów i obliczeń przedstawiono poniżej, w tablicach 1-3.

 
Tablica 1. Zestawienie wyników pomiarów opracowanych na podstawie metody bezpośredniej – ciągłych pomiarów w ograniczonym czasie
Tablica 2. Zestawienie wyników pomiarów opracowanych na podstawie metody pośredniej – pomiarów pojedynczych zdarzeń akustycznych

 

Tablica 3. Zestawienie wyników obliczeń wykonanych za pomocą metody Schall 03 w programie SoundPLAN v.6.5.

Poniżej w tablicy 4 przedstawiono zestawienie wyników pomiarów oraz obliczeń wykonanych za pomocą trzech referencyjnych metod określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska [3]. Poprzez porównanie wyników otrzymanych za pomocą tych metod możliwe było dokonanie oceny zgodności.

 
Tablica 4. Zestawienie wyników pomiarów i obliczeń wykonanych za pomocą trzech metod referencyjnych określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska [3]

Analizując dane zestawione w powyższej tablicy należy stwierdzić, iż wyniki otrzymane za pomocą różnych metod pomiarowych mają bardzo zbliżone wartości. Największą różnicę zaobserwowano pomiędzy wynikiem pomiaru za pomocą metody bezpośredniej ciągłych pomiarów w ograniczonym czasie oraz wynikiem obliczeń wykonanych za pomocą metody Schall 03. Wyniosła ona 1.4 dB. Należy jednak zaznaczyć, iż niepewność wyników pomiarów dla metody pomiarowej oszacowano na poziomie 1.2 dB, natomiast niepewność wyników obliczeń można w przybliżeniu oszacować na poziomie około 1.5 dB. Różnica ta jest zatem mniejsza niż suma niepewności obu porównywanych metod (2.7 dB). Analizując dane z tablicy 4 należy również zauważyć bardzo zbliżone wyniki otrzymane z pomocą obu metod pomiarowych. Największa różnica wyników otrzymanych za ich pomocą wyniosła 0.5 dB, (średnio kształtuje się ona natomiast na poziomie około 0.3 dB).

Można zatem stwierdzić, iż wybór metody w znikomy sposób wpływa na wyniki pomiarów hałasu. Należy jednak pamiętać, aby obliczenia wykonywane za pomocą modelu obliczeniowego każdorazowo weryfikować z wynikami pomiarów wykonanych w tych samych punktach. Jest to skutek braku metody obliczeniowej dostosowanej do polskich warunków, która posiadałaby standardy odpowiadające polskim realiom.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2009-11-16 17:03
Należy dążyć do ujednolicenia sposobu szacowania niepewności pomiarowych.


Należy dążyć do zniesienia "obowiązku" zatwierdzania typu przyrządów pomiarowych.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.