Inżynieria ruchu

Koncepcja budowy linii tramwajowej w krakowskich Alejach Trzech Wieszczów (J. Słowackiego, A. Mickiewicza, Z. Krasińskiego*) od lat przewija się w koncepcjach rozwoju komunikacji publicznej małopolskiej stolicy. Linia miałaby prowadzić od Nowego Kleparza, a w perspektywie takie rozwiązanie sięgnęłoby odległych, południowych dzielnic Krakowa. Koło Naukowe Systemów Komunikacyjnych z Politechniki Krakowskiej przyjrzało się koncepcji tej linii tramwajowej. Podjęło się przeprowadzenia pomiarów ruchu oraz przeanalizowało techniczne możliwości realizacji takiego przedsięwzięcia.

W nadawaniu priorytetów komunikacji publicznej w Krakowie stosuje się: wydzielone pasy tramwajowo-autobusowe, wydzielone pasy autobusowe, ulice dopuszczające wyłącznie ruch komunikacji zbiorowej, ulice jednokierunkowe z dopuszczeniem do ruchu autobusów „pod prąd”, specjalne sygnalizacje umożliwiające włączenie się do ruchu z przystanku (śluzy), uprzywilejowanie w programach sygnalizacji świetlnej.

Wielkie galerie handlowe stały się powszechnie funkcjonującymi obiektami w polskich miastach. One też przyczyniły się do zmiany w zwyczajach zakupowych, co oczywiście znalazło swoje odzwierciedlenie w ruchu samochodowym i w napełnieniu nim układów uliczno-drogowych. Obiekty z setkami sklepików, hipermarketami oraz salami kinowymi, stały się silnymi generatorami ruchu w miastach. Przy tym galerie handlowe oddziaływają na ruch nie tylko ulic położonych w sąsiedztwie, ale również na inne obszary miasta. Ich oddziaływanie ma więc znaczny zasięg.

W minionym roku doszło do mniejszej liczby wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych niż w roku 2012. Jednak nadal ich przyczyną pozostaje nieuwaga kierowców.

64% kierowców w Polsce jeździ powyżej dopuszczalnego limitu. 4 na 5 kierujących przekracza prędkość na drogach krajowych przebiegających przez teren zabudowany i na dwujezdniowych ulicach miast. Niemal co czwarty kierowca na drogach krajowych, nawet przejeżdżając przez miejscowości, przekracza prędkość o więcej niż 20 km/h. To wyniki najnowszych badań prędkości pojazdów przeprowadzonych na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przez ekspertów z Politechniki Gdańskiej, Politechniki Krakowskiej oraz Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej.

Polityka parkingowa oparta na opłatach wnoszonych za postój jest tym narzędziem miast, które służy ograniczeniu pojazdów indywidualnych w określonych obszarach i ciągach ulicznych. Tym samym przyczynia się do zwiększenia wykorzystania komunikacji zbiorowej. Ponadto miasta, aby uczynić komunikację zbiorową konkurencyjną w stosunku do indywidualnej, wprowadzają specjalne rozwiązania komunikacyjne. Takimi są buspasy, a więc wydzielone dla autobusów pasy ruchu (z reguły od strony chodników, co ułatwia lokowanie przystanków i wymianę pasażerów), umożliwiające w godzinach szczytu sprawne przemieszczanie się pojazdów oraz ich punktualne docieranie na przystanki na ich liniach.